Hot Hatch Of The Year 2019 - Časť prvá
V roku 2019 sme spojili sily a dva dni sme spolu s kolegami z redakcií Auto Motor a Šport - AUTOVINY.sk, AutoGrip.sk a MARTINZMARTINA zisťovali, ktorý ostrý kompakt najlepšie zrýchľuje, ktorý je najrýchlejší na našej testovacej trati a ktorý je najzábavnejší na obľúbenom kopci.
Minuloročný víťaz našej ankety, Honda Civic Type R, sa postavil svojmu najočakávanejšiemu súperovi s označením Trophy. Aby to šampión nemal také ľahké, nastúpil francúzsky vyzývateľ Renault Mégane R.S. Trophy nielen v prevedení s manuálnou prevodovkou, ale aj s automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Štvrtým účastníkom nášho testu bol Volkswagen Golf GTI TCR, ktorý predstavuje vyvrcholenie vývoja GTI končiacej siedmej generácie. Štartové pole uzatvára ostrý kompakt, ktorý síce nie je hatchbackom, ale ako tohtoročná novinka patrí aj Hyundai i30 Fastback N do nášho testu.
Samozrejme, mali sme snahu dostať do porovnania aj nový Ford Focus ST a Mercedes-AMG A35 4MATIC, ale ani jeden to do požadovaného termínu nezvládol. Focus ST ešte nebol k dispozícii a A35 si liečila rany z predchádzajúcich náročných marketingových povinností. Mrzí nás to o to viac, že obidvaja absentéri mohli zamiešať celkovým poradím. Doplním, že naše pozvanie neprijal Seat Leon Cupra.
Ostré kompakty majú byť nielen každodenným dopravným prostriedkom, ale svojmu majiteľovi by mali prinášať aj radosť z dynamickej jazdy. Vzájomným skĺbením týchto v zásade protichodných požiadaviek môže buď vzniknúť podarený kompromis alebo naopak, v honbe za čo najväčšou rýchlosťou (alebo zábavou) môže dôjsť až k limitovaniu každodennej použiteľnosti. Ľudia sú rôzni, niektorí hľadajú práve kompromis, ďalší čo najviac zábavy. Rovnako máme svoje preferencie my a ostatní naši kolegovia.
V snahe získať čo najkomplexnejší pohľad a odpoveď na zásadnú otázku, ktorý z testovaných kompaktov je najlepší, sme absolvovali tri disciplíny.
Prvou disciplínou bol divácky príťažlivý test zrýchlenia na rovinke pretekárskeho okruhu Slovakia Ring. Pretekov v zrýchlení sa ako zrkadlo ultimatívneho modelu GTI TCR zúčastnil aj základný model Volkswagenu Golf GTI s manuálom. GTI je právom považovaný za zakladateľa kategórie ostrých kompaktov a snáď neprezradím veľa, ak poviem, že ôsma generácia bude mať veľmi ťažkú úlohu.
Druhou disciplínou bol track test na našej domácej testovacej trati. Rovnako ako minulý rok odjazdil všetky ostré kolá Juraj Hrivnák z magazínu Auto Motor a Šport a napriek odlišným podmienkami na trati môžu byť výsledky z minulého roka smelo porovnávané s tými tohtoročnými.
Prvé dve disciplíny si môžete vychutnať aj vo videu od MARTINZMARTINA, ktoré nájdete TU.
Treťou disciplínou bol jazdecký test na našom obľúbenom kopci. Všetkých päť áut sme postavili v jeden čas na jedno miesto a každý z autorov si postupne vyskúšal každé auto. Kritériá hodnotenia boli čisto subjektívne a hoci každá čiastková súťaž priniesla svoje výsledky, konečné poradie sme určili na základe bodov udeľovaných jednotlivými redaktormi za prvé až piate miesto. Či a ako jednotliví redaktori zohľadňovali výsledky prvých dvoch disciplín ... zistíte čoskoro.
V prvej časti si prečítate dojmy od Mareka a v druhej nájdete krátky sumár a výsledné poradie.
Marek Varga:
Úlohou motoristického redaktora je čo najvernejšie popísať zažitý stav, skúsenosť, vnemy a transformovať ich do finálneho výsledku tak, aby ich čitateľ alebo divák prijímal v tej najčistejšej podobe. Akú vysokú mieru dôvery vo vás zanechá môj text presne neviem, ale jedno viem – projekt #HotHatchOfTheYear2019, bol skvelou ukážkou toho, že vieme spojiť sily, vyrobiť dobré veci a že pokiaľ sa naozaj chce, všetko sa dá!
Počas 2 dní som presadal z jedného ostrého hatchbacku do druhého, šprintoval, zatáčal, lietal v serpentínach a doloval pocity zo všetkých rohov karosérií, riadení, prevodoviek aj podvozkov. Moje výsledné poradie je subjektívnym zhrnutím objektívnych faktorov s hlavným zadaním – vybrať najuniverzálnejší, rozumej tým, najlepší športový hatchback dneška. (Pozn. na okraj: značiek je viac, odvahy a technických možností menej a preto sa nezúčastnili autá/značky, ktoré by mohli zamiešať karty – kto však nesedí pri stole, ten nehrá!)
6. miesto - Volkswagen Golf GTI
Je najlepšie auto na svete, v tom najširšom globále, aký si kto viete predstaviť. Prečo je posledné? Pretože jeho dosah na jazdeckú morálku je absolútne sterilný a všetko na čo na Golfe ukážete je ... jednoducho dobré. Krivka na emocionálnom grafe štandardného GTI sa minula významom, pretože tam je všetko absolútne rovno a význam slova krivý pôsobí popri GTI ako postihnutie. Pokiaľ by mal niekto nakresliť povahu tohto auta, vyzeralo by to ako prvok agonickej geometrie, navrhnutý geniálnym matematikom na silných sedatívach, ktorému robil hlavného konzultanta Rain Man. Ale napriek všetkým hejtom okolo výskytu Golfu GTI mu nikto nedokáže vziať jeho historický odkaz a kárované sedačky. Mám rád Golf GTI, pretože je to, všeobecne, najlepšie auto na svete!
5. miesto – Renault Megane R.S. Trophy EDC
Francúzska spojka s mentalitou dneška. Verzia Trophy je pre mňa západoeurópsky jazdecký zázrak plne korešpondujúci s náladou dnešnej spoločnosti a jej potrebami. Vyzerá výborne, jazdí úchvatne, stojí normálne. Dáva priestor, aby ste sa cítili výnimočne, akoby odetý v handrách od Yves Saint Laurent. Pôsobí uhladene a nevtieravo a radenie v pokojných jazdných režimoch tomu dodáva finálny smooth efekt. Lenže je na 5. mieste, takže musí existovať nejaké lenže. A existuje. Trophy EDC je až moc francúzske, až moc navoňané a chýba mu kúsok povahy chuligána s tetovaním, ktorý sa sem tam na ulici pobije.
4. miesto – Hyundai i30 Fastback N
Pri tomto aute nepochybujem, že je vynikajúce. Nechcem sa ale zaoberať, dnes už gýčovými témami o tom, ako ho postavil človek z BMW, ako prekvapilo, ako drtí konkurenciu v predajoch. Ok, je to tak. Dnes som sa na ostrý Hyundai pozeral výhradne z hľadiska autentických pocitov a porovnával ho v reálnom čase. Na konci testu som mal silné nutkanie uveriť, že toto auto vychoval sám Golf GTI, ale niekto iný mu na konci dal tajne potiahnuť z tučného jointa. Na stupnici chcenia vlastniť toto auto je od „čo ja viem“ po „som schopný vraždiť“ niekde na úrovni „dobrý deň madame, chceli by ste si zasúložiť na verejnosti?“. Neviem ako to popísať?! Je pekné, je rýchle, je vybavené, je najlacnejšie, je to showcar taťku šmoula alebo šedá eminencia? V porovnaní s ostatnými je Fastback N najkomplexnejším balíkom splnených požiadaviek budúceho majiteľa – jazdca, otca, ... blázna. Odporúčam všetkým, ktorí prvý krát vstupujú do sveta ostrých kompaktov.
3. miesto - Volkswagen Golf GTI TCR
Viete čo znamenajú tie 3 písmená na konci? Touring Car Racing. Mohlo by sa zdať, že ide o reklamný ťah značky Volkswagen, ako na svoje nudné GTI nahnať ďalších fanúšikov. „Dajme tomu pretekársky názov a chalani vo svetríkoch z IT oddelenia nadnárodnej softvérovej spoločnosti si cvrknú do slipikov“. Sadol som si, pridal som, zatočil som, ... odpadol som. TCR jazdí ako riadená strela zem-zem, má absolútne maniakálny motor so záťahom hrošej samice pred útokom na bager, totálne konštantný priebeh krútiaceho momentu od ON po OFF a dvojspojkové DSG ktoré odraďuje ako sám Zeus. Toto nie je len tak nejaké GTI, toto je super sleeper a egokiller všetkých premotivovaných tunerov, mastných manažérov a pseudoraperov v prekoňovaných sedanoch.
TCR v šprintoch rozmetalo všetko okolo a nechávalo ostatné autá s ďalekým odstupom. Podozrenie, že toto nemôže mať „iba“ 290 koní postupne prechádzalo na väčšinu testerov a donekonečna odpaľovaný Lauch Control mi už pripomínal, namiesto testovania, vojenské nasadenie s nemeckou presnosťou a ruskou vytrvalosťou. K TCR by som pridal ďalšie tri písmená – WAU!
2. miesto – Honda Civic Type R
Najsurovejšie auto testu s najlepším nastavením jazdného režimu Komfort. Civic vyzerá akoby zožral obrovský hmyz a zalial ho horiacou magmou. Vizuálna predstavivosť európana je oklieštená oblinami módy starého kontinentu a málokto je schopný v súčasnom Type R vidieť postoj, na boj pripraveného pantera, ... v kimone. Atletické krivky japonského majstra bojových umení sú atakované predsudkami konvenčnej spoločnosti, ktorá nechce vidieť schopnosti tohto super diela od Hondy, ktorá sama vyhlasuje, že postavila historicky najlepší Type R. Toto auto je potrebné pochopiť a precítiť. Spoznať jeho naturálnu povahu a dobrú výchovu.
Civic je jednoznačne najviac pretekárskym autom v teste a v držaní jasnej a maximálne rýchlej stopy, nerobí žiadne kompromisy. Jeho mechanika je úchvatná. Pri riadení si vezmite rukavice, inak vám jeho ostrosť ureže palce a do brzdy kopte čo to dá, pretože Type R nepodporuje citlivky. Civic potrebuje cítiť nadvládu vodiča, potom slúži ako verný pes, ale pokiaľ sa s ním budete maznať, kusne vás do lýtka a ukáže, že buď makáme alebo si presadnite, ... do Citroënu! Na druhú stranu si pokojne oblečie slušné vychádzkové nohavice a veľmi zodpovedne bude denne voziť vaše deti do školky a starať sa o manželku. Režim Komfort podľa mňa ladilo bratislavské urban crew žijúce v dierach a výmoľoch našich ulíc, pretože to ako na 20 palcových banánových šupkách auto jazdí, po tom našom asfaltovom nešťastí, je geniálne!
Dal som ho na druhé miesto z jedného jediného dôvodu – pretože existuje auto, ktoré som zaradil na miesto prvé. Auto, ktoré mi z pohľadu pravého dôvodu výskytu športového hatchbacku dáva najviac pohody a osobnej slobody.
1. miesto – Renault Megane R.S. Trophy MT
Permanentná samba. Karneval v Riu. Brazílska ginga. Jennifer Lopez. Toto auto má v sebe toľko vášne, že pokiaľ by rozdalo všetkým svojím konkurentom v teste, zostalo by ešte pre celú Škandináviu. Všetko, čo som opisoval vyššie pri EDC platí. Okrem EDC. Manuálna prevodovka dodá Trophy presne to, čo mi pri EDC chýba – oveľa užšie spojenie s autom. Trophy s EDC je ako tanec s krásnou ženou na platenom kurze samby. Trophy s MT je ako tanec s krásnou ženou, ktorá vás miluje. Možno práve ten francúzsky šarm spojený s najlepším podvozkom aký som kedy v hothatchi zažil, vo mne vyvolávajú pocit, že sa chcem stále vracať a sadať do výborných sedadiel Recaro. Že večer, po zaparkovaní doma v podzemnej garáži, po vypnutí motora, zostávam sedieť za volantom a počúvam ako praskajú brzdy. Že sa budím o 2 hodiny skôr a pred odchodom do práce si dám nezmyselné kolečko trasou s najširšími križovatkami, aby som o 5 ráno mohol letieť bokom popod semafory s úsmevom na tvári a až neuveriteľnou mierou kontroly nad autom. Toto nie je auto, toto je nádherná, vášnivá a pulzujúca frajerka, ktorá chce s vami chodiť na pivo a pozerať futbal.
Trophy MT nie je najmužnejší, nie je najrýchlejší, nie je najsilnejší. Ale je jazdecky absolútne najslobodnejší. Vie to na okruhu, na okreske, aj na diaľnici. Pôsobí uhladene a vie byť aj nahnevaný. Ako pri jedinom budem priamo porovnávať, pretože si to zaslúži vysvetlenie.
- nie je tak drsný ako Type R, ale má v sebe kus spravodlivej agresie. Je asertívny, ale oproti CTR pôsobí ako metrosexuálny badmintonista vedľa japonského majstra Jiu Jitsu,
- infotainment a ergonómia Trophy je vedľa tej v Golfe TCR ako snaha porovnať najvyspelejší Macintosh v luxusnej kancelárii s ihličkovou tlačiarňou v pivnici,
- nie je tak uniformovaný akým sa stáva Hyundai, pri ktorom sa neustále hľadá dokonalosť spojená s bezkonkurenčnou cenou, ktorú mnohí v tom svojom obraze nájdu. Trophy je podstatne voľnejší, zrejme nikdy nenosí kravatu, ale kvalitné handry áno. Nepôsobí vulgárne, ale veľmi otvorene,
- Trophy s manuálnou prevodovkou je oveľa prieraznejší a citlivejší ako Trophy s EDC, dvojspojkou ktorá je samozrejme oveľa vhodnejšia pre bežný život a poskytuje oveľa vyššiu mieru jazdného pohodlia a bezstarostnosti. Ale tie zženštelé linky svetiel majú rovnaké,
- Trophy nikdy nebude ako Golf GTI. Nemá na to dostatok disciplíny. Nemá vyvinuté presvedčenie o správnosti riadených procesov pri dosahovaní cieľa. Nemá žiadne princípy. Ale jedno má a to obrovské – srdce!
Vlastním Civic Type R FK8, pretože mám rád jeho hulvátsku povahu a ultimatívnu presnosť pri jazde, ktorú treba ovládať pevnou rukou. Mám rád jeho pokoru a sebavedomie zároveň. A mám rád pocit, že mi v garáži stojí technicky najlepšie odladený hothatch súčasnosti. Ale, ... sám tomu neviem uveriť, ale každým dňom stráveným s Trophy sa mi Civic vzďaloval. Dokonca nemám Renault ani nijak špeciálne rád ako značku. Rešpektujem ich, robia autá, ktoré ľuďom dobre slúžia a majú skvelý dizajn, ale ... . Súčasné Trophy s manuálom ma dostávalo stále viac! Ten pocit akoby som tajne chodil za frajerkou. A chlapi, viete ako to chodí, keď raz zavelí niečo iné ako mozog, ... myslím srdce preboha!! Tak sme, ... no v prdeli!
Autor: Miro Vilím, Marek Varga, Foto: Jakub Čajko