INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi SQ7 TDI – Niekto ako kráľ

Audi SQ7 TDI – Niekto ako kráľ

Technický klenot ukrytý pod prednou kapotou. Motor. Mal by som začať písať o ňom, ale nedá mi to, musím a chcem sa s vami podeliť o prvý dojem, prvé pocity po nastúpení do nádherne modrej Audi SQ7. Obvykle si po nastavení všetkých ovládacích prvkov testovacie auto beriem preč a skúmanie detailov si nechám na neskôr. Tentoraz to bolo inak. Auto sme preberali spolu s Marekom, ktorý si Audi Q7 užíval skôr, v riadnom týždňovom teste. Napriek tomu si ku mne prisadol a spoločne sme začali skúmať mimoriadne priestranný interiér. Otáčali sme ovládačmi štvorzónovej klimatizácie s integrovanými displejmi ukazujúcimi nastavenú hodnotu, len preto, aby sme si vychutnali luxusný zvuk ich pohybu, otvárali a zatvárali sme kryty make-up zrkadielok v slnečných clonách a nechápali sme, ako aj takýto skrytý prvok môže mať tak hladko nastavený chod, obdivovali sme dokonalé spojenie hliníkových a karbónových interiérových obkladov. Láska k detailom a až fetišisticky precízny prístup k ich spracovaniu. Alebo umelecké dielo? Ako inak nazvať hliníkové štvorhranné nosníky predných opierok hlavy, ktoré korunujú športové sedadlá s asi centimeter hrubou a mimoriadne kvalitnou kožou Valcona, ozdobenou bezchybným kontrastným prešívaním?  
 
Minimalistický a funkčný dizajn palubovky môže byť predmetom polemiky a dôvodom na vyjadrenie subjektívneho názoru (mne osobne sa páči veľmi), o čom však diskutovať nemožno, je kvalita použitých materiálov a spôsob ich spracovania. Toto je výnimočné! Na rozdiel od iných prémiových konkurentov, ktorí si dovolia malé aj väčšie zaváhania (áno, myslím nimi X5, GLE a aj Cayenne), nemáte v Audi SQ7 šancu nájsť slabé miesto, niečo, čo vyzerá inak ako excelentne.   
 

Po štvrťhodine sa mi konečne podarilo prinútiť Mareka, aby vystúpil, Drive Select nastavujem do režimu Individual (podvozok Comfort, všetko ostatné v režime Sport, resp. Dynamic) a štartujem. Zo štyroch koncoviek sa ozve temné zabublanie a motor na voľnobehu znie vďaka výfukovému sound actuatoru ako svalnatý americký osemvalec. Pri každom jemnom zošliapnutí akcelerátora sa intenzita burácania zvyšuje a necháva zabudnúť na druh používaného paliva. Zvuk motora a výfukovej sústavy bude jedným so silných argumentov pre kúpu SQ7. Ďalším nepochybne bude komfort prepravy. V komfortnom nastavení chod motora skoro nevnímate a predovšetkým, podvozok aj na dvadsaťpalcových kolesách so zimnými pneumatikami dokonale žehlí nerovnosti. Audi SQ7 je jediné auto (dobre, s výnimkou Phantomu), ktoré si dokázalo bezchybne poradiť aj s prepadnutými kanálmi a výraznými priečnymi nerovnosťami. Pohodlie, ktoré konkuruje aj luxusným limuzínam? Wow! Na druhej strane, za prispenia príplatkovej natáčanej zadnej nápravy (poskytujúcej aj v meste skvelú manévrovateľnosť)  a v dynamickom režime adaptívneho vzduchového podvozku so špecifickým „S“ nastavením sa auto pocitovo zmenší a poskytuje nevídanú ľahkosť pohybu. Vynikajúce môže byť ešte lepšie, ak si priplatíte za Fahrwerkspaket advanced, ktorý obsahuje jedinečný systém aktívnej elektromechanickej stabilizácie podvozka ďalej redukujúci náklony vozidla, športový diferenciál prvýkrát použitý v Q7 a riadenie všetkých kolies. Netuším síce, kto by mohol potrebovať ďalšie zlepšenie výborných jazdných vlastností, ale úprimne by ma zaujímalo, kam by až siahali možnosti v plnej konfigurácii podvozka. Ďalšou perlou v zozname príplatkovej výbavy sú keramické brzdy, ktoré už ale naozaj predstavujú čistý prvok prepychového nadbytku, pretože sériové oceľové komponenty poskytujú plne dostatočný brzdný účinok aj pri dynamickej jazde.


Audi SQ7 je veľkoryso priestranné, mimoriadne pohodlné a agilnými jazdnými vlastnosťami prekypujúce prémiové SUV. To všetko by stačilo na vrchol danej triedy, Audi ale v duchu svojho hesla „Náskok vďaka technike“ pridáva korunu v podobe fantastického motora. Osemvalec s objemom 3.956 cc je zatiaľ vrcholom technickej evolúcie motorov TDI. Ako prvý na svete dopĺňa sústavu prepĺňania elektrickým kompresorom, ktorý je umiestnený za ľavým medzichladičom blízko pri motore. Pretože kompresor je poháňaný malým elektrickým motorom a je napájaný zo samostatnej 48 voltovej elektrickej siete s vlastnou batériou, nepotrebuje na pohon energiu výfukových plynov a poskytuje potrebný plniaci tlak pri zošliapnutí akcelerátora v priebehu 250 milisekúnd. Až do približne 1500 otáčok pracuje elektrický kompresor spolu s jedným výfukovým turbom, od približne 2.200 otáčok sa prostredníctvom vačkového hriadeľa s dvomi odlišnými profilmi pre každý ventil (AVS – Audi valvelift system) otvára aj druhý výfukový ventil, ktorým je plnené ďalšie turbo. V stredných a vysokých otáčkach teda pracujú obidve turbodúchadlá spoločne. Lepšie ako popis vysvetlí fungovanie motora nasledujúce video:


Náročná technológia, ktorá má na jednej strane zabezpečovať dostupnosť plnej sily motora bez „turbodiery“ typickej pre prepĺňané motory a na druhej strane má poskytovať mimoriadnu hospodárnosť, priemerná spotreba má dosahovať 7,5 litra na sto kilometrov. Ako je to v reálnom svete? Určité, veľmi drobné, oneskorenie v prenose výkonu je poznateľné, skôr by som ho však pripisoval softvérovému riadeniu prevodovky, v záujme ochrany jej životnosti. Spotreba? Počas dvoch dní dosiahla priemer 12,1 litra na sto kilometrov, čo je s ohľadom na viac ako tretinu testovacích kilometrov strávených v meste a hojné využívanie dostupného výkonu vynikajúci výsledok. Nehovoriac o tom, že mimo mesto je skutočne možné jazdiť so spotrebou hlboko pod desať litrov. 


  
Výkon 435 koní je dostupný v rozmedzí 3.750 až 5.000 (!) otáčok za minútu a krútiaci moment vrcholí hodnotou 900 Nm v rozpätí 1.000 až 3.250 otáčok. Tieto parametre postačujú nielen na konštatovanie, že ide aktuálne o najsilnejší naftový motor na svete, ale vďaka jeho sile je to aj najlepšie zrýchľujúce dieslové SUV. Z nula na 100 km/h za 4,8 sekundy (!). Pre porovnanie Audi Q7 V12 TDI predchádzajúcej generácie potrebovalo napriek výkonu 500 koní a sile 1000 Nm 5,5 s, BMW X5 M50d s výkonom 381 koní (740 Nm) potrebuje 5,3 sekundy, osemvalcový Cayenne Diesel S (385 koní, 850 Nm) sa na rovnakú rýchlosť rozbehne za 5,3 s a aj v benzínovej verzii GTS (440 koní, 600 Nm) je pomalší, keď z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,1 sekundy. Isteže, bez priameho porovnania asi málokto bude subjektívne vnímať rozdiel v zrýchlení vymenovaných áut, ale nepochybujem o tom, že náskok Audi by v priamej konfrontácii bol viditeľný. Drobným „problémom“ v prípade Audi je dokonalé maskovanie rýchlosti, jednak vďaka mimoriadne plynulému a neprerušovanému toku sily v celom spektre otáčok a aj vďaka podvozku, ktorý by bezpochyby zniesol ďalšie desiatky koní navrch. Zo sladkej nevedomosti o aktuálnej rýchlosti vodiča preberie až pohľad na head-up displej zobrazujúci veľmi neslušné trojmiestne čísla, nakoniec elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť je až 250 km/h. Bez obmedzovača by sme sa určite dostali minimálne k méte 270 km/h. Ako to viem? Bentayga si od SQ7 požičala jej motorársky skvost a vďaka nemu, napriek nepatrne vyššej hmotnosti (2345 kg vs. 2390 kg), dosahuje prvý diesel v Bentley práve maximálnu rýchlosť 270 km/h a rovnaké zrýchlenie ako Audi.     

  
Audi SQ7 je vynikajúce auto, kráľ vo svojej triede. Ak by som mal neobmedzený rozpočet, ale možnosť výberu jediného auta na najbližšiu dekádu, moja voľba by padla na SQ7. Reprezentatívne, priestranné, pohodlné, výkonné, agilné a s rozumnou spotrebou. Čo viac človek môže chcieť alebo potrebovať? Výborne, Audi! 
 
Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner