Cadillac ATS
Vlastne som vôbec nevedel, čo mám čakať. Pozvanie na predstavenie nového športového sedanu od značky Cadillac prišlo spolu so slnečným počasím celkom nečakane. O to väčšia bola zvedavosť, ako sa dá v praxi spojiť prívlastok „športový“ a značka Cadillac.
Cadillac mi vždy evokoval istý druh diplomacie. Žiadne premrštené gestá, žiadny lacný marketing. Iba strašné dlhá ... veľmi dlhá vážnosť a spoločenský protokol. Limuzíny voziace čiernobielych prezidentov Ameriky v akčných, konšpiračných filmoch vyvolávali pocit uznávanej nadradenosti a nekonečnej hmotnosti. Jednoducho, pri vyslovení slova Cadillac, som videl dlhé, lesklé auto so zástavkami nad prednými svetlami alebo ozrutné SUV s diskami z čistého chrómu a rapermi na palube. Súčasnosť mi tentokrát premietla trochu iný film. Nespomeniem si celkom presne ako sa volal, ale bolo to niečo v zmysle „Cadillac Supernova“.
Cadillac ATS je úplne nové auto. Žiaden facelift, žiadna náhrada niečoho známeho, žiadne malé úpravy. Nové od výkresu. A nie, do novej karosérie nevložili žiaden existujúci motor. Chalani zo Štátov to po pár hnusných pivách a sáčku trávy vymysleli úplne od začiatku. A vymysleli to pozoruhodne dobre.
ATS – ká na nás čakali pekne zoradené pred showroomom spoločnosti Todos s.r.o. a na výber boli verzie s automatickou prevodovkou, poháňanou zadnou nápravou alebo štvorkolkou. Vybral som si vyzývavé čierne s automatom a 4x4. Zrejme osud alebo pero slečny rozdávajúcej kľúče ma však zaradili niekam úplne inam. Akčná trojka vyzerala k svetu a hrany kombinujúce zaoblenia vzbudzovali záujem. Spredu so zasvietenými dennými svetlami, resp diódami, vyzerá luxusne a nebezpečne zároveń. Pokiaľ sa vám takto nasvietený robot zjaví v spätnom zrkadle, tak sa chvíľu pokocháte kým vstrebete prvý šok a následne urýchlene uhnete. Toto auto sa zrejme bude zjavovať dosť náhle a nečakane a môže vyvolať malý záchvat paniky.
Stál v strede, v celkom nevýraznej striebornej, skromne hľadiaci pred seba nevšímajúc si okolie. Vlastne som ho nechcel, ani si ho pri naleštenej čiernej a ďalšej zlato-šedo-medovo-orechovej ani nevšimol. Lenže menej je niekedy viac. A tentokrát si dovolím tvrdiť, že viac bolo to menej. Mal „iba“ manuálnu prevodovku a „iba“ zadný náhon. A ja iba necelú hodinu.
Je to Cadillac, takže koža, drevo, karbónové vlákna. To všetko bolo skutočné. Skutočné bolo aj moje rozhorčenie nad vlastnou, chvíľkovou neschopnosťou nájsť tlačítko, ktoré prebudí k životu 2 –litrový, benzínový turbomotor. 2.0T s výkonom 203kW(276 koní) znie ako dobrý začiatok pre auto s váhou 1540 kg a avizovanou spotrebou 8,2 litra na 100 km. No nekúp to!
Usadnutie za volant je jedným z momentov, kedy vstrebete prvý dojem z nasledujúcej jazdy a môže spôsobiť rozčarovanie alebo vás zaplaviť vlnou spokojnosti. Ja som bol spokojný nadmieru. Interiér pôsobí vcelku draho a pokiaľ nie ste anatomický príklad disproporcie, prijme vás veľmi priateľsky.
Po naštartovaní sa vlastne nedeje nič, iba ručička otáčkomera poskočí niekam k jednotke. Nečakajte mohutný zvuk veľkého motora ani chvenie karosérie po prehrabnutí plynu. Žiaden prejav muscle car-u! Kultivovaný chod, uhladený zvuk a komfort. Vravel som si, že sa to začalo podobať na peknú nudu. Akonáhle som sa s autom dostal na voľnejšie cesty a teplomer chladiacej kvapaliny vztýčil palec, tak som to jednoducho musel spraviť.
Pedále sú perfektne rozmiestnené, takže pätou poľahky dočiahnete na plyn a pri brzdení a podraďovaní si vyhadzujete otáčky na počkanie. Doprovodom je vzdialené zadunenie ... Nie, to je silný výraz, vzdialené zakašľanie výfuku. Riadenie reaguje dobre a smeruje nos auta, kam mu prikážete. A pokiaľ pôjdete na plyn skôr ako by si žiadala ideálna stopa, 276 koní pošle zadok na vychádzku po kružnici. Čulí asistenti kontroly trakcie, stabilizácie a inej –cie všetky vaše pokusy včas pochytajú a nedovolia vám zodrať ani mikrometer dezénu. A okrem toho vám bude vibrovať sedadlo. Systém varovania pred nebezpečenstvom posiela impulzy priamo do sedadla vodiča presne na tej strane, z ktorej hrozí potenciálna kolízia alebo iný druh ohrozenia.
Cadillac ATS je nový druh americkej krásy. Tej vnútornej. Je to konečne auto hodiace sa viac do Európy, vie dobre zatáčať a chce sa trochu hrať. Pôsobí veľmi ľahko a pružne a netrápi vás žiadnym prejavom únavy. Za 38800 EUR máte športový sedan netradičných tvarov a balík radosti z čistej jazdy. Do 60000 EUR máte všetko, čo sa dá v ATS mať.
Čo zostáva? Navštíviť predajcu a vyskúšať. Zodpovie vám to všetky provokujúce otázky!
P.S.: a ešte jedna vec, nemal ma kto odfotiť. Tak snáď mi to všetko uveríte!
Autor: Marek Varga