INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Jogger Extreme Hybrid 140 - Najbest

Dacia Jogger Extreme Hybrid 140 - Najbest

To najlepšie zariadenie na pohyb, ktoré Dacia do dnes vymyslela. Myslím hybridné prepojenie benzínového a elektromotora, ktorý Dackám v rôznym karosárskych verziách dodali moderný, technologický šmrnc, plný užívateľského uspokojenia.


Ono, pokiaľ si zvyknutý jesť žaby, kaviár, nosiť hodvábne spodné prádlo, chodiť riskovať pod britvu k barberom, či naháňať bulvár, aby o tebe niečo napísali, nebudeš cieľovkou Dacie, hoc by ti ponúkli zlaté strešné lyžiny. Ale pokiaľ si úplne normálny obyvateľ planéty s predsavzatím, že pokrok a vývoj by mali slúžiť nám, hybridný Jogger ti bude vyhovovať. O to viac, pokiaľ si tvrdý kresťan a vyrábaš si vlastnú škôlku. Moja 7 miestna verzia totiž vezme teba, i ženu ak chceš a 5 ďalších slobodných bytostí. 


Sivá metalíza Schiste (+590€) znie síce ako bipolárna východonemecká aktivistka, ale inak Jogger skôr zhodnotila ako poškodila. Osobne ju vnímam ako príjemné osvieženie vo farebnej palete testovacích áut, z ktorej si môžeš vybrať akúkoľvek farbu, pokiaľ je to zelená Cédre. Testovanej sivej totiž vizuálne takmer neuškodil ani konšpiračný dážď, s prvkami pripravovanej depopulácie, ktorý na laku zanechal dôkazy o ľudskej blbosti, … našťastie odstrániteľné silným tlakom umývacej trysky.


Čierne disky Mahalia vo veku 16 palcov dodávali autu malý módny záchvev a s tlstými pneumatikami a svetlou výškou 200 mm, nemáš žiaden strach vybehnúť aj mimo spevnený povrch, trochu sa zaprášiť. Medené prvky výbavy Extreme, kľučky dverí vo farbe karosérie, anténa zo žraloka, čierne modulárne strešné lyžiny a tmavé okná dotvárajú vizuál toho najlepšieho, čo dnes vie Dacia ponúknuť, … pravdou však zostáva, že Jogger už nie je najnovším dizajnérskym počinom značky.


Najbest na tomto aute je pohon. Nie, že by som si cvrkol z jednoduchej predokolky, ale motorické kombo 1,6 l benzínu a elektromotora, je to najlepšie, čo sa z hľadiska dynamiky Dacii stalo. 140 koní a krútiak 148/205 Nm (spaľovák/elektro) sa v praxi javí ako chuť nakopať na križovatkách zadky aj motorkárom. Mestská dynamika Joggera je až prehnane silná a rozbehy z miesta, či agilita v malých rýchlostiach je prekvapivá, až náruživá. 




Potrebu reagovať rýchlo, resp. okamžite, zabezpečí elektromotor, ktorý neváha ani sekundu a cez pedál plynu pošle auto vpred tak razantne, že máš čo robiť s rukami na volante, aby si svákovi za zákrutou nevybrúsil plot. To, že ti pritom vyletí telefón z odkladacej priehradky nad nabíjacou plochou, je samozrejmosť a to, že kontrola trakcie má robotu veľmi často, tiež. Radosť jazdiť podporuje aj celková spotreba benzínu, ktorá sa dlho držala na hodnote 4,9 litra, ale nakoniec to pred finálnym zápisom vzdala a kapitulovala s číslom 5 l na 100 km. S 50 litrami v nádrži teda prejdeš?


Hybridný Jogger zrýchľuje na stovku za 9,8 s a maximálne posvištíš rýchlosťou167 km/h. Tieto hodnoty však nie sú pre plnohodnotné užívanie Dacie Jogger hybrid relevantné. Nikto nebude naháňať časy ani pukať sklá na radarových pištoliach príslušníkov … to bola metaforická parafráza na sonickú rýchlosť. Jogger je týpek do nepohody, ale dnes už vie garantovať i nejaké prvky komfortu: od automatickej klímy, impulzného ovládania el. okien, cez sklápateľné, dezertné stolíky v druhom rade, centrálny zámok, až po audiosystém Media Nav (+360€) s možnosťou párovať múdre telefóny.




Vie sa postarať i o bezpečnosť: aktívne brzdiť, pomáhať rozjazdu v kopci, neopustiť pruh, pozorovať vodiča a vyhodnotiť jeho únavové signály, spoznať dopravnú značku, aj či máš dobre nahustené, v meste obmedziť a na diaľnici rýchlosť udržať. To, že má zabudovanú prípravu na alkoholtester, prosím neber ako výzvu ešte stíhať nonstop párty za volantom. Do Joggera naložíš 708 litrov batožiny. Pokiaľ si biologicky rozvetvený a palubný džavot ti nevadí, doplníš 6. a 7. sedenie a oznam, že batožina smie byť iba príručná, pretože zostatkových 160 litrov vzadu zabral pes.


Dacia Jogger Extreme Hybrid 140 je vďaka novému pohonu viac rešpektovaným autom. A paradoxne ani nie kvôli tomu, že je ekologickejšie,, ale že je užívateľsky lepšie. Agilnejšie, jazdecky spoľahlivejšie, prevádzkovo ekonomickejšie. Obstaranie však už znamená viac vyhodnocovania, vzhľadom na to, že v testovanej výbave, so všetkými príplatkovými opciami ako hybridný paket, farba, audio aj vyhrievané sedadlá, zastavíš na cene 26.380€. A to je číslo, ktoré z ríše pôvodných Dacií skokovo dosiahlo úroveň ostatných značiek.



Autor: Marek Varga