INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Fiesta Sport – Kľúč na všetko

Ford Fiesta Sport – Kľúč na všetko

Bol to taký normálny utorok. Vchádzam do redakcie, na mojom stole napuchnutá obálka s mojím menom. Otvorím a v nej kľúč s modrým oválnym logom Ford. Hovorím si, Focus sme už mali, Mondeo tiež a skoro všetky väčšie kusy s označením Max. Že by to bola konečne ona? Vybehnem pred budovu hľadám kde sa schováva. Áno, je to Fiesta! A nie obyčajná, tento krát Ford Fiesta Sport. Nie je to síce silnejšia sestra s označením ST, no môj detský úškrn mi kolegovia počas celého dňa aj tak nevedeli odstrániť z tváre. 

Zo spôsobu akým sedí posadená na zemi a poškuľuje na mňa ako keby sa mi chcela prihovoriť, mi behá mráz po chrbte. Už z diaľky pôsobí jej futuristický dizajn vyslovene živo a dynamicky. Plasty jej dávajú športový look, agresívnejšie podnárazníky vypovedajú o tom, že sa nejedná o lacnejšiu verziu Fiesty. Pretiahnuté svetlomety s lupovými svetlami ju zamračujú a maska s nádychom Aston Martinu na vás kričí nakopni ma a poď!  Ako sa hovorí, kolesa robia auto, a ani v tomto prípade to nebude inak. Sport verzia ma obuté štýlové osem lúčové sedemnástky v rozmere 205/40/R17, ktoré sú pre auto bohato postačujúce. 

Pod kapotou sa ukrýva 3-valec s objemom 1.0L s výkonom 92kW (125 koní). Pohotovostná hmotnosť vozidla s číslom 1091kg je jasná odpoveď na to, prečo Ford nepotreboval posilniť brzdové ústrojenstvo Fiesty kotúčovými brzdami na všetkých nápravách. Vzadu sú bubny. Odomykám, nastupujem a zapadám do sedačiek s názvom Ultimate/Lux soft s príjemným bočným vedením. V priebehu pár sekúnd si nachádzam dokonalý posed za volantom s pocitom, že ma Fiesta ťahá do svojho sveta. 

Dizajn a rozmery kožou potiahnutého multifunkčného volantu sú túžbou každej modernej automobilky. Funkcie na stredovom paneli sú inteligentne zoradené a jeho tvar pripomína tvár autobota z filmu Transformers, s ktorou sa budete počas jazdy neraz rozprávať. Modernú komunikáciu dolaďuje menší displej nad stredovým panelom, cez ktorý ovládate audio a kompletné nastavenie auta. Kvalita plastov v interiéri ma príjemne prekvapuje až na nenastaviteľnú lakťovú opierku, ktorá by mohla byť o pár centimetrov posunutá vzad, aby mal vodič lepší pocit pri radení. 



Po otočení kľúča v zapaľovaní do prvej polohy sa nakopnú všetky systémy malého autobota a cez displej nad stredovým panelom mám možnosť nahliadnuť k srdcu auta a zistiť aké technológie nám táto mimozemská civilizácia z Fordu prináša. Ford nám predstavuje novú technológiu Ford SYNC ako pokročilý systém hlasového ovládania a konektivity zaručujúci lepšiu integráciu a ovládanie mobilných telefónov a hudobných prehrávačov. V jednoduchosti povedané, krátkymi hlasovými povelmi môžete kompletne ovládať pripojené prehrávače či už cez USB, 3,5mm konektor alebo rozhranie Bluetooth. Vyhľadávanie hudobných žánrov, albumov, skladieb, interpretov, playlistov, toto všetko v 9-tich jazykových mutáciách. 

O bezpečnosť pri jazde sa stará stabilizácia a nový systém bezpečnosti od Fordu s názvom Emergency Assistance. Ako funguje? Ak máte k systému SYNC pripojený mobilný telefón, služba sa aktivuje v prípade, že auto zaregistruje aktiváciu niektorého zo 7mich airbagov alebo sa núdzovo odpojí palivové čerpadlo. V takomto prípade automaticky vytočí záchrannú službu nahlási informácie o polohe vášho vozidla a komunikuje s ňou aj keď vy nemôžete. Emergency Assistance toto všetko dokáže vo viac než 30tich krajinách. Dúfajme však, že túto službu nikto z nás nebude musieť nikdy využiť. 

MyKey je ďalšia novinka, pri ktorej sa zastavujem nakoľko ju určite využije nejeden z vás. Jedná sa o novú technológiu Fordu, ktorá umožňuje majiteľovi/rodičovi obmedziť ďalší kľúč vozidla na požadované hodnoty. Ak dávate Fiestu do rúk svojej ratolesti, ktorá len od včera zohrieva v peňaženke plastovú kartičku s názvom vodičský preukaz, určite vám príde vhod okrem poistenia automobilu zabezpečiť pri jazde aj vášho potomka. So službou MyKey dokážete svojej čerstvej 18ke obmedziť maximálnu hlasitosť audio sústavy aby sa mohla sústrediť na riadenie. V prípade, že pozabudne na zapnutie bezpečnostného pásu funkcia Belt-Minder vypne štekajúce Spice Girls v audio sústave a neustále bude mladému jedincovi pripomínať, čo ho v autoškole učili ako prvé po zasadnutí za volant. A ak by pozabudol, že do nádrže treba občas cvrknúť pár litrov paliva, môžete mu funkciu Nedostatku paliva zdvihnúť zo štandardného 80km dojazdu na hodnotu 120km, čo mu bude oznamovať vysoký tón, až kým vám nezavolá s požiadavkou o vašu platobnú kartu. Ratolesti môžete obmedziť život za volantom množstvom ďalších funkcií, čo vám dáva do rúk skutočne viac kontroly. 



Dosť bolo však funkcií a obmedzení, zaujíma ma ako mimozemšťania z Fordu postavili svojho autobota na to hlavné – na jazdu. Po nakopnutí „mohutného“ agregátu sa ozve malý zvuk. Radím prvý prevodový stupeň  a vyrážam do ulíc. Do 2 tisíc otáčok, kým turbo fúkne sa pod kapotou Fiesty moc nedeje, ale nezúfajte, hneď ako si zvyknete na jej prejav a zistíte spôsob, ako sa rýchlo dostávať nad túto hodnotu, nebudete mať ani na chvíľu pocit, že sa jedná o malý objem a pocit z nedostatku výkonu zmizne ako 1001 koňový Veyron. 

Prvá križovatka, ulica, či členitý úsek hlavného mesta a mňa nenapadá nič iné ako zavolať na dispečing cestárom a požiadať ich o radu ako si nerozbiť disky a podvozok na našich cestách.  Skvele naladený podvozok Fiesty ma však niekoľko krát príjemne prekvapil. Hravo zvláda nerovnosti a vy máte pocit, že jazdíte po skoro sklenených cestách v susednom Rakúsku. Pretĺkanie sa mestom je pružné a jednoduché.

Vyladené audio mi spríjemňuje cestu  a o tom, že tento malý živel vzbudzuje pozornosť mi prezrádza v spätnom zrkadle blikajúci maják mužov zákona.  Množstvo otázok a preklepnutie identity mňa a môjho „mimozemšťana“ zvládam s úsmevom a gestom im prajem pekný zvyšok dňa. Pri jazde mestom mi displej vyhadzuje spotrebu 5,5L a ja sa konečne vyberám preklepnúť schopnosti Fiesty na okresky. Zákon o cestnej premávke nám ukladá povinnosť dodržiavať maximálne rýchlosti a nám nezostáva nič iné ako ich akceptovať a merať spotrebu v medziach zákona. Na okreske sa dostávam na hodnotu 4,1L a diaľnica si vypýtala pri 130km rýchlosti 6,5L, čo je veľmi slušné. Fiesta však dokáže byť veľmi presvedčivá a aktívna. Volím svižnejšie tempo a tu sa začína skutočná zábava. Riadenie je ostré, komunikatívne a s prehľadom zvláda aj neštandardné situácie. Je priam neskutočné s akou agilitou dokážete auto prechádzať zákrutami. Čím ostrejší prejazd zvolíte, tým máte väčší pocit, že ste prešli zákrutou vy a nie samotné auto. Cítite doslova každé koleso zvlášť a cez volant vám do končekov prstov malý transformer púšťa presne toľko informácii koľko potrebujete. Tento mimozemšťan je skutočne živý, cíti vás a vy jeho. Vyššie otáčky sú jeho svet. 



Blíži sa ostrá pravá, prudké brzdy, medziplyn a zaradená 2ka s otáčkami nad 4000. Za apexom zákruty sa v sekunde plyn stretáva s podlahou a Fiesta skáče dopredu s apetítom lačného predátora. Áno, toto je jej domov, tu sa jej to skutočne páči. Na horizonte predo mnou sa zjavil ďalší okreskový konkurent, ktorý túži byť pokorený. Dostávam sa na vzdialenosť pár metrov a netrpezlivo vyčkávam na svoju príležitosť. Je to tu! Prudšie spomalenie z dôvodu blížiacej sa zákruty mi dáva dostatok času obehnúť konkurenta. Periferne sledujem ako podradenie na nižší stupeň, zvuk motora a prudšia zmena smeru zväčšujú úsmev na perách môjho spolujazdca, ktorý sa v pár okamihoch zvukovo prejavuje. Vodič a spolujazdec obrovského SUV s monštróznym objemom a nadupaným výkonom od nemeckého úpravcu na mňa hrozivo žmúria s gestami "uhni krpec!" 

Áno, súhlasím, na rovinke kde monštrum ukázalo silu a po zošliapnutí plynu zožralo aj pasúce sa kravičky pri ceste Fieste chýbal výkon. Akonáhle sa však priblížili zákruty a prišlo na točenie volantom, moje pery sa roztiahli od ucha k uchu a v sekunde sa zo mňa stáva škodoradostný mobík z reklamy T-Comu. S výbuchom smiechu "ho-ho-hoooooooo hmotnosť chlapci, hmotnosť!" mrknem sem tam dozadu a ukazujem SUVčku ako sa hrá okresná liga. Veľké auto sa smutne stráca v spätnom zrkadle a Fiesta s lačným pohľadom vpred hľadá vhodnejšiu obeť. Auto sa na okreskách cíti ako ryba vo vode a či sa rozhodnete pre pomalé alebo rýchle tempo, vždy s vami bude držať krok. 



Spotreba, bezpečnosť, praktickosť, zábava, jazda. V každom z aspektov Fiesta dominuje a vy už v priebehu chvíle pochopíte, že je to jednoducho „kľúč na všetko“!


Námet: RoadLife