Ford Grand C-Max – Zvonili ste?
Spomínate si na toho vysokého pána z Addamsovcov, ktorý chodil otvárať dvere? Vyzeral ako človek, ale svojím spôsobom bol zvláštny. Addamsovci mali svoju bytosť, vrátnika a sluhu, ktorého volali Large. Ford si svojho unikátneho člena rodiny pomenoval Grand.
Ford Grand C-Max vyzerá ako auto. Každému je hneď jasné, že je to auto, ale rovnako, ako spomínaný dlháň, je zvláštne. Najdôležitejším faktom však zostáva, že oba elementy, Large aj Grand C-Max, sú oddaní a spoľahliví služobníci. A o to predsa v tomto segmente ide.
Ford Grand C-Max vyzerá ako zrelá žena s genetickou danosťou veľkého zadku. Je tu istá disproporcia, ktorú sa snaží maskovať funkčným outfitom. Do polovice tela vyzerá fajn. Fajn odpredu po B-čkový stĺpik. Následne praktickosť výrazne potlačí krásu a auto je dokončené jedným veľkým, účelovým a všimnuteľným batohom. Rozumej zväčšená zadná časť s netradičnými a skvele riešenými zasúvacími dverami na oboch stranách. Nie je krásne, ale výrazné. Ako Large. V tomto aute neexistuje riziko obitia dverí. Pomenoval som ich návštevné alebo vítacie. Tie dvere. Skôr ako sa celé otvoria, odsunú smerom dozadu za auto, vy už máte pripravený úsmev a široko otvorenú náruč, ktorými vítate vonku čakajúcich hostiteľov. Majú aj ďalšie praktické výhody. Deti vám pri vystupovaní neodriapu lak o stenu, získate veľký priestor na väčší náklad a v rámci tréningu môžete cez auto skákať kotúľ letmo alebo sa preťahovať lanom.
Za volantom sa sedí dobre. Ako v každom Forde. Trochu vyššie, ale s obrovským prehľadom. Všetky ovládacie prvky dostupné, výhľad každým smerom a cez dodatočné, parabolické, spätné zrkadlo aj detailná kontrola infantilnej posádky na zadných sedadlách. A pokiaľ by deti hnevali, rozsadíte ich odobratím stredného sedadla, ktoré preklopením šikovne ukryjete pod pravý sedák. Vznikne tunel, do ktorého zasuniete škatuľu obrovskej autodráhy a detičky sú oddelené a pokojné.
Moderný interiér podporia vizuálne vnemy z niekoľkých displejov. Áno, je ich viac a na každom sa v standby režime efektne presúvajú obdĺžnikové oblaky. Po naštartovaní sa oblačnosť vytratí a vy sa kocháte čistým obrazom cúvacej kamery po zaradení spiatočky. Výsostne praktické je bezkľúčové otváranie auta a hlavne veľkých dverí kufra. Už si neušpiníte prsty ani oblečenie. Jednoducho ťuknete do tlačítka v strednej časti palubovky alebo na diaľkovom ovládači. Dvere sa vďaka mohutným tlmičom otvoria aj zatvoria úplne samé. Žiaľ iba za príplatok v rámci sady Family.
C-Max je síce Grand, ale zaparkuje s ľahkosťou a obratnosťou malého auta. A stačí, pokiaľ mu pomôžete nohami. Sosadou Drive Active vám parkovací asistent najskôr schváli vhodnú medzeru pre pozdĺžne parkovanie a následne predvedie perfektný manéver. Volantom krúti úplne sám, senzory kontrolujú a avizujú vzdialenosti a vy len jemne pribrzďujete a volíte smer jazdy dopredu alebo dozadu. A keď je po všetkom, prijmete len pochvalné uznanie od náhodného diváka, ako ste sa s tak veľkým autom zmestili na tak malé miesto?
2 litrový dieslový turbo motor TDCi Duratorq s automatickou prevodovkou je vhodná, pohodlná a absolútne vyhovujúca kombinácia. 103kW (140 koní) a automat PowerShift korešpondujú s celkovým charakterom auta. Prevodovka je dvojspojková a ponúka aj možnosť sekvenčného radenia, ale využijete to maximálne 2 krát v živote vašeho C-Maxu. Usmievať sa budete pri spotrebe 5,8 litra v meste a pri pokojnej jazde vám C-Max jasne naznačí, že nie je potrebné radiť ako blázon a súťažiť na semaforoch. Ak ho budete dráždiť, ukáže vám aj 8 litrov. Prečo by ste to však robili? Diaľnica s tempomatom nastaveným na 130km/h chcela 7,4 litra a pokiaľ ste zvolnili na 110km/h iba 6,4l.
Auto vás nebude nútiť športovať, ale napriek tomu sa pripomína pred každým podradením. Pri jazde na automatickom režime "D" sa pokloní pred každou ostrejšou zákrutou. Jednoducho je úctivý. Skutočnosťou je, že D režim má čas a podradzuje s priveľkou rozvahou. Dlho rozmýšľa čo zvoliť a keď sa mu nakoniec podarí vybrať, otáčky sú už nízko. Celé auto sa zhúpne a plyn zareaguje na nový zaradený stupeň až príliš prudko. Nie je to stav, ktorý by vám zasekával bezpečnostné pásy, ale je to citeľné a je potrebné si na to zvyknúť. V rámci ťarbavej elegancie C-Maxu to však nebude žiadny problém.
Bude sa vám páčiť riadenie. S dobrým posedom je to kombinácia, ktorá istým spôsobom dokáže priniesť kúsok športového cítenia aj do veľkého C-Maxu. Riadenie je presné a citlivé, takže aj napriek vyššiemu ťažisku zatáča Grand C-Max ochotne. Samozrejme v rámci svojich veľkostných a kondičných dispozícií.
Za 27910 EUR už máte bohatú výbavu Titanium a dobré auto pre rodinu. Nezradí, pomôže aj zabaví. Budete chváliť jeho praktické prednosti a vždy budete vyzerať ako starostlivý rodič.
Text: Marek Varga
Námet fotenia: Marek Varga
Foto: Martin Cyprian
Kompletná fotogaléria na RoadLife Facebook