INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / INEOS Grenadier - Slanina

INEOS Grenadier - Slanina

“Halo Red” alebo “Rhino Grey”? Zaplatíš síce +1.065€, ale už na prvý pohľad vidno, že tvoj základ je pevný a zásadný, pretože chceš, aby bolo na tejto Zemi lepšie. O čom píšem? O špeciálnom lakovaní rebrinového rámu, ktorým spoločne s Ineosom realizuješ finančnú podporu pre organizácie zaoberajúce sa zneškodňovaním a čistením zamínovaných obastí po vojnách (Halo Trust)  alebo chrániace nosorožcov v africkej provincii Limpopo. Za každú takúto objednávku, vyčlení Ineos 150€ a odošle tam, kam zvolíš - Halo Red pre míny, Rhino Grey pre nosorožce.


Ineos Grenadier sa narodil a prišiel na trh v absolútne ideálnom čase, politicky podané, o päť minút dvanásť. Silnejúca motoristická frustrácia zo zelených pravidiel, sprísňujúce sa normy pre výrobcov, stále viac AI zasahujúcej do riadenia a celkový pocit chladnutia pocitov zo skutočného jazdenia, Ineos zachraňuje mechanickou poctivosťou zabalenou v retro šate s moderným mentálnym nasadením. Jednoducho ak v tebe zostal ešte kus benzínovej hlavy, treba zahodiť parfém, vyzuť bambusové flip-flopy, vziať kudlu a nakrájať slaninu!


Dizajn nového offroadu je vnímaný ako niečo medzi starým G-Klasse od Mercedesu a modelom Defender od Land Roveru, tiež starým. Tohto porovnania sa zrejme nezbaví ľahko, pretože sa to naozaj na tieto ikonické vozy podobá, ale je absolútne v poriadku, že toto retro vnímame ako radostne akceptovateľné. Pokiaľ v hmle rozsvietiš prídavné predné LED svetlá (môžeš iba súčasne s diaľkovými), vyzeráš ako mimozemský návštevník z 80-tych rokov minulého storočia. Fakt je ten, že samotné LED stretávačky a LED diaľkové vykonajú všetko robotu sami, prídavné sa pridávajú iba pre pocit, reálne toho naviac veľa neosvetlia. Zadné LED lampy sú oproti okolitému železu fyzicky malé, ale veľmi výrazné a zapadajúce do retrofitu celého auta.


Invenčný guláš pokračuje pod kapotou, kde Ineos v mojom prípade poslal 3 litrový, 6 valcový, radový, benzínový turbo motor od BMW spriahnutý s 8 rýchlostnou automatickou prevodovkou ZF, čo je spoločne to najlepšie, čo Ineos mohol dostať. 286 koní a 450 Nm sú do terénu postačujúce čísla, ale Grenadier sa nestratí ani na asfalte. Keď ti takmer trojtonový kolos zrýchľuje za 8,6 sekundy na 100 a na diaľnici pred sebou tlačí Jadran vzduchu v maximálnej 160-ke, nie je priestor protestovať!




Vieš si zvoliť aj naftovú verziu v rovnakom objeme i počte valcov, ale ver mi, chceš benzínový variant. Zvuk, reakcie, prejav a celkový feeling z jazdy ti nafta takto ponúknuť jednoducho nevie, hoci nespochybňujem jej ekonomický rozmer. Rozdiel v spotrebe benzín vs diesel, môže byť totiž až 8 litrov. Pri cenovke cez 86 tisíc EUR je to však skôr pragmatické rozhodnutie ako reálna potreba šetriť na palive pri aute, s ktorým chceš jazdiť po horách a brodiť rieky.


Posadíš sa za volant pred takmer kolmé čelné sklo a hlavou ti idú dve verzie vysvetlení, kde si sa práve ocitol. Prvá to posiela do oblakov, pretože ovládacie centrum Ineosu vyzerá ako niečo, čo by malo vedieť vzlietnuť s 300 pasažiermi na palube, tá druhá vraví o bojovom poli, kde ty a traja kamoši viete všetkými tými gombíkmi na stredovej konzole i strope, viesť vojenskú operáciu priamo z nového kolesového tanku. Podstata Ineosu je však v pocitovej, vizuálnej i hmatovej kvalite všetkého. Nie nevyzerá to luxusne, nechytí sa ti na to zlatokopka ani závistlivý sused. Ale skutočný kamarát a tá brutálna baba odvedľa, čo nosí tepláky a jazdí na motorke, určite áno. Ineos bude voziť ľudí, ktorí nepredstierajú a naozaj majú radi … slaninu!




Stály pohon 4x4, uzamykateľné diferenciály v strede, vzadu i vpredu, progresívne pružiny, bez debilných nápadov, tlmiče Bilstein, tuhé nápravy od Carraro, surový rám, rozhojdané riadenie, ktoré ťa chce neustále dostať mimo asfalt, svetlá výška 264 cm a brodivosť 80, plus dokonalý pocit istoty, že toto auto prejde všade a prežije všetko, je pre vybranú skupinu ľudí, veľmi upokojujúci. Zapriahnuť môžeš všetko, čo spoločne s 2740 kg ťažkým autom bude mať dohromady 7 ton, na strechu dať 420 kg, na ťažné pokojne 350 a zaplniť si mašinu všetkým možným expedičným príslušenstvom ako sú napr.: nosiče, držiaky, boxy, markízy, upínacie krúžky, poistné laná, popruhy, slajdre, rampy a súpravy na upevnenie materiálu. A … nezabudni na slaninu!


Surová poctivosť Grenadieru ma dostala. I napriek názvu (podľa krčmy v Londýne), ktorý mi evokuje jedlo v školskej jedálni, napriek riadeniu, ktorým krútiš do zákruty aj zo zákruty, napriek staromódnemu dizajnu, napriek všetkým tým nemoderným, nekomfortným prvkom, ktoré ťa nútia opäť riadiť a byť za volantom prítomný, napriek všetkému, moment, … akože napriek? NAOPAK! Práve kvôli tomu … kvôli mechanickej odozve, hluku diferenciálov, kvôli tuhosti a odolnosti materiálov, kvôli tomu, že sa na ničom nešetrilo, kvôli vztýčenému prostredníku nezmyslom z únie, kvôli tej surovej rebélii obalenej v poctivosti, práve kvôli tomu, že mi tak chutí slanina, považujem dnes Ineos za záchranu malej časti motoristickej spoločnosti. Sir Jim Ratcliffe, ďakujeme!


Autor: Marek Varga