Mercedes Benz GLK
Vďaka irónii môjho známeho, zážitku z križovatky a potrebe vytvoriť definíciu pre testovaný Mercedes vznikla skratka na GLK – Galantské Likvidačné Komando!
Nie! Určite nie! Vagabundi z dolnej zeme by sa neposadili do ničoho menšieho ako je veľkopanské GL alebo ML. A pritom je Mercedes tak distingvovanou, solídnou a tradičnou značkou. Zároveň však dôkazom solventnosti a prestíže. Ťažko mi je písať o tom, čo presne vyžadujú prostovlasí chlapci s veľkými krkmi. V tom prípade je to však úplne jedno, pretože našťastie nie oni tvoria imidž značky.
Mercedes Benz GLK 220 CDI 4 MATIC BlueEFFICIENCY je auto, za ktoré zaplatíte 36 000 EUR. Potom nahliadnete do „knihy“ doplnkovej výbavy a iste sa vám zapáči mnoho kapitol. V každej kapitole nájdete obľúbený odsek a označíte najlepšie slová. Každé slovo má svoju cenu a keď dočítate, na poslednej strane vás počká číslo 61 182 EUR. Dôvod? Vybrali ste všetko, čo vám spraví žitie s vaším novým GLK lepším, krajším, komfortnejším a váženejším. Nie, nebudeme sa rozprávať o tom, že cena šialene narástla, že je to takmer raz toľko. Kupujete si predsa Mercedes!
Testované GLK vyzeralo vďaka svojej bielej metalíze Bright a exteriérovým doplnkom veľmi dobre. Dynamicky a luxusne zároveň. Pripomína svojho veľkého brata GL v menšom, mestskom vydaní. Napriek tomu je to stále kus auta, ktoré sa za svoje rozmery a hmotnosť nehanbí. 1880 kg ťažké auto nie je poletujúcim lístkom vo vetre a v premávke má svoju vážnosť. Balík chróm zvýši lesk a pridá na vizuálnej hodnote. Hliníkové stupačky z čiernymi gumennými a teraz zaujímavý Mercedes výraz, nopkami, opticky znížia svetlú výšku. Vyzerajú veľmi dobre, ale vedzte, že v zimných a mokrých mesiacoch si pri vystupovaní zašpiníte pančuchy. Áno, pančuchy, pretože to bolo smerované dámam v sukniach, ktoré budú najčastejším zjavom za volantom GLK.
Pačil sa mi z profilu. Kus odhodlaného auta. Priznáva rozmery aj hmotnosť, stojí a slúži. Žiada sa mi nazvať ho vojakom, ktorý čaká na príkazy, ale bolo by to príliš hrubé. Nie je z armády, skôr pracovník zo štábu nejakého významného človeka. Možno z ochranky, pretože má svoje svaly zahalené oblekom. Hľadiac na auto zo všetkých ďalších uhlov si poviete, že je to tradičný Mercedes. Elegantné detaily spojené do účelového celku. Niekomu sa nemusia páčiť jeho hrany, či dlhá kapota, na ktorú si vidíte spoza volantu, ale iní tvrdili, že je krásny.
Zadné svetlá nezaujmú na prvý pohľad, ale keď sa rozsvietia, no uznajte, nádhera. Tie predné podporené pásom diód zaujmú rovnako a pôsobia draho. Športové, elegantné disky, spomínaný chrómový balík, viditeľný okolo celého auta, koncovky výfukov po oboch stranách, strešné lyžiny, zadné krídlo, zatmavené okná a znížený postoj. Ak chcete Mercedes Benz GLK, tak v tejto konfigurácii. Budete mať z neho vizuálnu radosť a hrejivý pocit vlastníka.
Viete ako vyzerá jaseň? Po usadnutí za volant vás obklopí jeho dekor v čiernom prevedení a koža Nappa na multifunkčnom volante a radiacej páke. Tak hovorí špecifikácia. Ten volant som uveril a tú páku nenašiel. Pochopiteľné! Moje GLK bolo vybavené 7 stupňovým automatom a podľa Mercedesovskej školy, je ovládanie prevodovky napravo pod volantom. Na prvý pohľad netradičné, ale verte, že oveľa pohodlnejšie. Ostatnú časť interiéru pokrývala čierna imitácia kože Artico/Dinamica a na sedačky sa dalo písať prstom.
Interier bol veľmi útulný a každé usadnutie za volant vám navodí pocit uznávaného spoločenského statusu. Zvonku to môže pôsobiť namyslene, ale čo už s tým narobíte? Máte Mercedes, tak nech sa ostatní snažia rovnako a budú mať aj oni! Lesklých prvkov akurát, tlačítka a displeje zoradené v typickom nemeckom poriadku, dobrý posed, príjemné materiály. GLK to celé zahralo na komfort a luxus.
Staralo sa o mňa. Vyhrievalo sedadlá v niekoľkých úrovniach, automatická klimatizácia udržiavala teploty, ozvučenie Harman Kardon lahodilo ušiam a kopa asistentov sa starala o moju bezpečnosť. Ten, ktorý kontroloval jazdné pruhy posielal vibrácie do tej strany volantu, na ktorej auto križovalo pruh. Ďalší pozeral do mŕtveho uhla za autom a v spätných zrkadlách blikal a svietil oranžovými a červenými trojuholníkmi. Parkovací šuhaj Parktronic pípal o dušu a ukazoval kam a koľko ešte. Airbagy vrátane kolenného naštastie nevraveli nič a automat pre stierače a svetlá sa staral o viditeľnosť. Jednoducho, boli ste ako vo vate. Všetci sa starali o všetko, v pozadí zodpovedne makala technika a mne zostalo len krútiť volantom a jemne tlačiť na plyn. Veľmi, ale naozaj veľmi pohodlné.
2,2 litrový diesel s výkonom 125kW (170 koní) od 3200 do 4200 ot./min. dokáže relatívne veľké auto slušne rozhýbať. Na začiatku som mal pocit, že príliš priznáva hmotnosť a lenivosť bude jeho výsadou, ale pokiaľ sa nebojíte šliapnuť na plynový pedál, zistíte, že tie kone tam sú. V režime Sport s ovládaním prevodovky pádlami pod volantom je šanca sa na kľukatej ceste zabaviť, ale neočakávajte mozog odkrvujúce preťaženia. Má svoju silu a dynamiku, ale aj svoju úroveň. Honosné auto nebude pojašene poskakovať a vrtieť zadkom. Naopak, drží sa stopy a v rámci svojich fyzikálnych možností vykrúži zákrutu celkom spoľahlivo.
Pri medzimestskom presúvaní vezme okolo 6 litrov nafty a pravdou je, že sa o to ani nemusíte príliš snažiť. Diaľnica je pohodlným, obývačkovým presunom do maximálnej rýchlosti 205 km/h a pružné zrýchlenie môže prekvapiť nejedného závistlivca v hatchbacku z Kórei.
V teréne sa budete ocitať len veľmi sporadicky. Kto už by riskoval odretie tak krásneho laku nebodaj rany na chrómových doplnkoch. Áno, zo začiatku sa vám nebude chcieť ničiť si auto poskakovaním po skalách, či predieraním sa hustým lesom. Ale prídu situácie, kedy budete musieť. A náhle s potešením zistíte, že vaše GLK to zvláda. Pohon všetkých štyroch kolies pracuje naozaj poctivo a pokiaľ to viete s plynom, Mercedes si to s vami užije. Takže je to na vás. Buď komfortné kilometre naviac po diaľnici alebo dobrodružné skratky. Skúste to a možno objavíte zabudnutý vodopád.
Mercedes Benz GLK nie je najväčším, ale vzbudzuje istý druh pokory a úcty okolia. Neviem presne definovať, či je to uváženosť kolegov v premávke, alebo strach s nepoznaného za tmavými sklami. Stalo sa mi, že som na križovatke zaspal zelenú zahľadený do nastavení audia a vytvoril veľmi pôsobivú kolónu. A verte, či nie, zozadu neprišiel žiadny protest. Nikto nezatrúbil, nikto mi neprišiel vynadať. Všetci pokojne čakali, kým sa Mercedes rozhodne a nonšalantne opustí križovatku na ďalšiu zelenú. Zotrvám v domnení, že slovenskí vodiči sú stále viac uvedomelí a budem sa z toho tešiť.
Ak požadujete kultúrne vozenie v trendovom SUV, ak si viete dovoliť nadštandard a máte radi kvalitnú hudbu, ak dbáte na bezpečnoť vašej posádky a ak ste ochotní priplatiť za spoločenské uznanie, kúpte to!
Text: Marek Varga
Námet: Marek Varga
Foto: Martin Cyprian
Kompletná fotogaléria na RoadLife Facebook