INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Nissan GT-R - Stále v hre!

Nissan GT-R - Stále v hre!

Vyhýbal sa mi takmer mesiac a keďže je galakticky rýchly, bolo nereálne ho chytiť. Skúšal som ho prekvapiť, vystrašiť, lapiť do pasce, ale vždy sa vyšmykol a v necelých 3 sekundách s dunivým smiechom zmizol z dohľadu. Nezostávalo mi nič iné ako požiadať tlstého IT kamaráta s pseudonymom HackR o nejaký infiltračný crack do vedecko-fantastického sveta Nissanu GT-R.

Už keď sa v roku 2007 narodil, bol to valibuk, ktorý drzo vstúpil do prémiového segmentu uhladených superšportov a niektorým riadne natrhol úsmev. Možno práve tým, že nebol tak strojený a distingvovaný. Predstavte si, že prídete na formálnu, ideálne charitatívnu akciu oblečený v teplákoch. Značkových, kvalitných, ale teplákoch. Všetky okolo stojace obleky si vás pohŕdavo premerajú a utrúsia poznámku o značnej miere zbytočnosti, prípadne vás zaradia ako súčasť programu ich snobského večera. Neskôr predvediete, aký ste silný, direktívny, inteligentný a surový zároveň a večerným koktejlkám sa od vzrušenia začnú triasť kolená.
 
Vezmite si jednoduché príklady zo života. Každá žena vydatá za úspešného biznismana v obleku, chce v konečnom dôsledku ujsť s vlasatým motorkárom. Každý uhladený politik si po vypnutí kamier rozviaže kravatu a opije sa v striptízovom bare. Každý kňaz si po kázaní natiahne rifle a ide na pivo a každý jeden človek má svoje životné, herecké polohy. Nissan GT-R sa nehrá absolútne na nič. Je presne taký, akým ho postavili, robí to, čo vie najlepšie a z každého, kto sa na niečo hrá, kto sa pretvaruje a leští si imidž, spraví smutnú kopu lesklého plechu kýchajúcu vo víriacom sa prachu. Teda s výnimkou pána Veyrona, ale o tom bude reč niekedy nabudúce.

Nissan GT-R mocnel a dospieval až do dnes. Teraz, v roku 2013 pred nami stojí, posledné doladené GT-R, ktoré je jedným z absolútne sofistikovaných strojov dnešného automobilového sveta alebo prírodným úkazom, ak chcete.



Je to výrazné a pekné auto. Pretiahnutý profil jasne dokazuje športové gény a obrovské 20 palcové kolesá fantasticky dolaďujú celý jeho zjav. Predná časť so širokým nasávaním, okrem svojej prirodzenej agresie, zvyšuje prietok vzduchu, zabezpečuje aerodynamický prítlak a zároveň dostatočne ochladzuje predné brzdy. A aby bolo prúdom učinené zadosť, vzduch v špeciálnom prúdnicovom kanáli pokračuje až do prevodovkového tunela kabíny. Zadnej časti dominuje štvorica červených kruhov svetiel, tak typických pre GT-R a ďalšia štvorica kruhov nerezových alebo titánových koncoviek výfuku. Prierazný predok a široký zadok robia z auta nízkoletiaci projektil s dokonalou balistikou. Napriek tomu ho skôr zaradíte k luxusnému GT ako k superšportovej placke. Predsalen má dve zadné sedadlá a seriózny kufor. 

V interiéri testovanej verzie Black Edition kraľujú elektricky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá Recaro v čierno-červenej koži a multitlačítková palubná doska. Volant by sa držal výborne aj bez červených vsuviek a stačilo by mu jednofarebné kožené čalúnenie. Tomu súhlasne prikyvovala aj mini páka radenia dvojspojkovej, 6-stupňovej, automatickej prevodovky GR6 s tromi nastaveniami voliteľnými vodičom. Jeho polohovanie v oboch osiach bolo netypické dvoma samostatnými páčkami. Jednou ste uvoľnili výškové nastavenie, ktoré znamenalo pohyb celého volantu aj s budíkmi a tá druhá slúžila na pozdĺžne prispôsobenie.


 
V prvom momente získate pocit, že vyskúšaním všetkých tých funkcií a prečítaním tlstého manuálu zabijete celý deň. Opak je pravdou. Budú to 2 dni. Nie, teraz vážne. Ovládanie GT-R je intuitívne, prehľadné a okamžite funkčné. Stačí sa pozorne zahľadieť na nápisy na tlačítkach, pozorne si prvý krát prečítať informácie na displeji a všetko bude tak jednoduché. Manuál zahoďte, aj tak je tam na každej strane vo veľkom oranžovom obdĺžniku napísané, aby ste nevypínali ESP. Napríklad spárovanie telefónu so zabudovanou sadou Bluetooth. Aké príjemné bolo, keď mi môj smartphone oznámil spojenie s „My Car“ a displej GT-R priam s úsmevom nabádal k zadaniu synchronizačného kódu. Darmo, pokrokové technológie si rozumejú okamžite.

Posed bol fantastický. Kolmý volant pritiahnutý k sebe, nohy jemne pokrčené tlačili na pedále vodorovne, hlboko vpredu a bočne vedenie sedadiel pracovalo na výbornú. Napriek majestátnym rozmerom auta, ste sa vnútri cítili ako súčasť celého mechanizmu. Boli ste jedným z komponentov, ktorý riadi celý systém. Jeden z najhlavnejších procesorov. A to ako vás GT-R objalo, ako navodilo atmosféru malého, agilného, dynamického a ovládateľného auta vás minimálne na začiatku muselo presvedčiť.

Štartovacie tlačítko umiestnené na stredovom tuneli by si naozaj zaslúžilo viac úcty. S hmotnosťou auta cca 1800 kg, by sa už pár gramov brúseného hliníka, prípadne uhlíkových vlákien naozaj nepobilo. Malichernosť, ale aj toto je jeden z detailov, ktoré dotvárajú celok.


 
Zaradíte spiatočku a zľaknete sa, že niekde za vami súčasne cúva kamión. To strašidelné pípanie varovného signálu je, páni výrobci, pre koho? Vodič má predsa veľmi jasný obraz na displeji sprostredkovaný cúvacou kamerou a to že cúva vie, pretože si to sám zvolil. A dunivý audio prejav výfukov musí dať najavo každému, kto sa pri pohľade na ne zabudol so slinou na brade, že sa niečo hýbe. Toto má byť superšport nie náklaďák!

Srdcom Nissanu GT-R sú technológie a dokonalá elektronika, ktorej výkonným orgánom sú 6 valcový, 3,8 litrový motor s dvoma turbami a prehnane dobrý podvozok osadený elektronickými tlmičmi Bilstein Damp Tronic. 550 koní a sofistikovaný pohon všetkých kolies spôsobuje tak fantastickú trakciu a zrýchlenie, že sa Nissan nebojí vyhlásiť hodnotu 3,3s z 0–100 km/h  za maximálnu, pri akýchkoľvek adhéznych podmienkach. Pri tých ideálnych je to len 2,8 s a to je číslo, ktoré nepripraveným spolujazdcom odstreďuje krv do zadnej polovice tela. Inými slovami, obelejú a dvíhajú nohy v nečakanom tlaku do sedačky v presvedčení, že takto vyzerá apokalypsa.
 
Pre vodiča sú tieto chvíle naozaj veľmi smiešne. Nech vedľa vás sedí ktokoľvek, kto zrýchlenie GT-R nezažil, z každého jedného, behom prvých troch sekúnd od odpálenia launch controlu, vypadne jeho podstata. V tejto chvíli boli ľudia tak nádherne prirodzení. Vreskot, pišťanie, prosby o pomoc a ukričané príkazy plné strachu k okamžitému zastaveniu boli najčastejším prejavom zrýchlenia GT-R. Aha ľudia, takýto ste vy!



A aký je vlastne Nissan GT-R, pokiaľ s ním osamiete? Stále rovnaký. Extrémne tuhé riadenie vás nenechá oddychovať. Jeho presnosť je chirurgická a rýchlosť astronomická. Kapitánskym mostíkom sú 3 prepínače riadenia prevodovky, nastavenia tlmenia a stabilizačného systému, umiestnené v stredovom paneli prístrojovej dosky. Každé s tromi nastaveniami. 9 spôsobov ako vášmu GT-R zmeniť správanie.
 
Spínač prevodovky v polohe Normal, v strede, radí v automatickom režime štandardne k charakteru auta, v ktorom sedíte. Dostatočne rýchlo aj komfortne na to, aby ste sa tým vlastne vôbec nemuseli zaoberať. Režim Race (hore), nastaví ešte rýchlejšie reakcie a strieľa efektné aj efektívne medziplyny. A spodný režím Save sa používa na dlhšie vzdialenosti, zlepšuje spotrebu paliva a umožní ľahšiu činnosť plynového pedálu. To aby sa vám neunavil členok. Okrem toho je prevodovka tak múdra, že v režime A sama vyhodnocuje optimálne otáčky pre jazdu do kopca alebo z kopca. Nastaví prevodový stupeň tak, aby mal motor optimálny záber pri štveraní sa nahor, prípadne vhodne podradí smerom nadol, aby pomohla brzdám pri zjade.

Podvozok rovnako začína v režime Normal, ktorý je spôsobilý ako na bežnú, tak na ostrejšiu jazdu. Race mód prikáže elektronickým tlmičom správať sa vulgárne a akceptuje iba okruhový asfalt a režim Comfort bez problémov vyrieši jazdu nedokonalým povrchom hlavného mesta. 



ESP sa vyhráža už v pribalenom manuáli, že pokiaľ ho vypnete, stratíte záruku. Je to samozrejme presne vyšpecifikované a pokiaľ máte odvahu ho úplne vypnúť, prečítajte si podmienky. V normálnom režime ESP kraľuje a kontroluje vašu jemnú motoriku. Akonáhle zaregistruje čo len malý náznak potenciálneho problému, okamžite zasahuje so všetkou razanciou. Race mód ESP je ďalším levelom vodičskej radosti. S pocitom, že plne kontrolujete 550 koní vás auto pustí do pretáčavých šmykov a pokiaľ je povrch jemne navlhnutý, dá sa v relatívne malej rýchlosti vychádzať z každej zákruty v pôsobivých powerslide-och. Na okruhu! Na tom našom, domácom, na Slovakia ringu mi trvalo asi 2 kolá, kým som si dovolil zatlačiť na výjazde viac a ultra múdra elektronika spracovala môj pokus v jeden ústarozťahujúci výsledok. Je to ľahké, ale odvážiť sa k tomu si vyžaduje čas. ESP do polohy OFF som prepol iba raz, na mieste a len aby som vyskúšal, či to naozaj funguje. 

GT-R vás bude držať v neustálom strehu a pokiaľ mu to dovolíte, vyžmýka z vás poslednú kvapku energie. Stále v hre! Stále pokračovať do nových levelov  s jediným životom. Adrenalín, stres, strach, výbuchy prekvapenia a spotený chrbát. To všetko v dokonalom digitálnom svete plnom technológií. Až pokým ho nevypnete.



Viem koľko stojí duša. Tá abstraktná vec, ktorá vo výsledku napovie s kým alebo čím máte do činenia. Niekto raz sfilmoval, že váži 21 gramov a ja som zistil koľko stojí. Od 50 tisíc EUR vyššie. To sú totiž hodnoty, ktoré Nissan GT-R vymazal a ponúkol všetky superšportové vlastnosti za polovičnú cenu. Lenže pokiaľ super počítaču zadáte príkaz „Vymaž!“, vykoná ho do posledných detailov. Precízne, spoľahlivo, efektívne a natrvalo.

Nissan GT-R je fantastické auto použiteľné na každý deň pre takmer každého človeka. Má svoju búrlivú, bublajúcu, hrozivú, agresívnu, drzú, ale zaroveň poslušnú a technicky dokonalú povahu. Spraví z vás lepšieho vodiča, vyžehlí vám ego, zabezpečí status „úspešný“ a ukáže vám, kde sú hranice zákonov fyziky. Bude poslúchať všetky vaše príkazy. Všetky do jedného. Bez odvrávania, bez protestov a bez sĺz. A to je presne ono. Bez sĺz, ktoré očisťujú dušu!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner