Peugeot 208 VTi – Nie som gay!
Titulok by mohol byť vnímaný ako volanie o pomoc. Prípadne rozhorčené obhajovanie pred útokmi posmeškárov a neprajníkov. Alebo závistlivcov, ktorí sami nevedia, kam sa zaradiť. Ale nie je to tak. Je to skôr o ironickom konštatovaní s úsmevom. Nad tým ako poniektorí „odborníci na lifestyle“ radia autá do teplého rebríčka a vás ako majiteľa do málopercentnej komunity.
Nový Peugeot 208 rozhodne nevyvolá potrebu vysloviť prívlastky „malé a zlaté“ a zotrvať pri nežnom konštatovaní jeho účelu. 208-ka má v tejto generácii viac testosterónu akoby sa mohlo zdať. V tomto prípade je však onen vulgárne znejúci hormón zabalený do veľmi dobre strihnutého outfitu.
Naozaj sa mi páči. Z profilu a zozadu je to síce menej mužné auto, ale predným líniám dominuje kus odhodlanosti a malý záblesk arogancie. Prednú časť by som označil za nadradenú ostatným. Tam je vodca, ktorý so sebou vozí všetko to pekné a nežnejšie. Tým myslím zadné a profilové partie. Vpredu je to chlap s hranou na obočí ale ošetrovanou pleťou. Rozhodná maska, primračené svetlá zvýraznené diódami pre denné svietenie, netradičný tvar nasávacích otvorov a hmlovky s očnými linkami. Ešte raz - dobre vyzerajúci, trochu extravagantný chlap s ošetrovanou pleťou.
Keď dizajnér dokresľoval linky zadných svetiel, vletel mu do nosa prach a pri pokuse zadržať kýchnutie, uletela ruka. A to tak šťastne, že vykúzlila netradičný tvar zadného svetla, ktorý s privretými očami pripomína laby alebo papuľu leva stojaceho v znaku Peugeot. Diódové prevedenie dodáva nádych luxusu a krásy. A to, či si dizajnér naozaj kýchol je samozrejme len nepodložená domnienka. Ale je to také ľudské a my môžeme veriť, že novú 208-ku nenakreslil robot.
Profil tvorí v podstate bežný pohľad na novotvary ďalšej generácie a zrejme nikoho nevyvedie z miery. Vyvážený, vzadu trochu navlnený v netradičnej farbe a lepšej výbave vás môže spraviť spokojnými. A možno aj štastnými, záleží od toho do akej partie svojho leva v ružovej Quartz priveziete.
Mám rád inovácie a mám rád nekonvečné aktivity. Nie je to o rebelantskom vystupovaní z davu a povstaní proti všetkým. Len pocit vlastníctva niečoho výnimočného, netradičného, neopozeraného a nového. Niečoho, s čím sa môžete pochváliť, predviesť priateľom. Tým skutočným, ktorí vaše nadšenie prežijú s vami. Ostatní vás závistlivo zaradia. Niekam, čo je najbližšie po ruke. A pri pohľade na malé, oblé, moderné, navoňané a svietiace auto od francúzskej značky ... No čo myslíte kam?
Nový Peugeot 208 inovoval aj v interiéri. Prvý pohľad jednoznačne padne na fantastický volant. Naozaj netradične malý priemer so zaoblením do nepomenovateľného mnohohranu. Kašlime na geometriu, je to jedno. Vyzerá super, drží sa skvelo a po nastavení jeho polohy vo všetkých osiach vyvolá pretekársky pocit. Ten môže mať dopad na štýl vašej jazdy, kedy v presvedčení, že je to iba vo volante, zbytočne vyvoláte paniku ostatných súčastí auta.
Celkovo je interiér pre tútu triedu na vysokej úrovni. Už aj majitelia malých áut majú možnosť cítiť sa vybavene. A neprajníci majú ďalší argument prečo vás zaradiť. Malé, draho vyzerajúce už aj zvnútra, zbytočné a príliš lesklé. Nepočúvajte ich. Užívajte si dobrý pocit a usmievajte sa cez panoramatickú strechu.
Pokým si zvyknete, že máte doma novú 208-ku, každé usadnutie za volant vyvolá malé prekvapenie z jeho netradičného priemeru. A keď si zvyknete a nebodaj budete musieť šoférovať iné auto, budete sa čudovať, čo za obrovské lodné kormidlo tam výrobca nainštaloval. Žiada sa mi napísať, že všetko v novej 208-ke sa krúti okolo volantu. Akoby bol centrom všetkých radostí, prekvapení aj sklamaní. Je veľmi príjemné ho držať, krútiť s ním zo strany na stranu a vstrebávať ten pocit pretekára pred štartom. Hneď na to budete prekvapení, že si nevidíte na budíky a „sranda“ volant vám zacláňa polovicu všetkých stupníc a displej palubného počítača. Aj tu sa to dá poňať pretekársky. Ak máte správne nastavený volant aj sedadlo, vidíte na otáčkomeri hodnoty od 3000 ot./min. vyššie a na rýchlomeri hodnoty nad 80 km/h. To by malo pre športovú jazdu spoľahlivo stačiť.
1598 cm3. 88 kW (120koní). 160 Nm pri 4250 ot./min. Hmotnosť 1210 kg. K tomu malý športový volant a chuť sa zabaviť. Sklamem vás, ale nie, toto stačiť nebude. 208-ka má snahu vtiahnuť vás do hry, ale len do chvíle, pokým ju netlačíte na limit. Motor potrebuje otáčky, aby reagoval svižne ale nemá kone na to, aby ohromoval výkonom. Voľte preto svižnú plynulú jazdu, užívajte si ovládanie auta malým volantom a vcelku dobré bočné vedenie sedadiel. Predné kolesá tvrdošijne držia stopu, ale ak ich budete pokúšať, odmenia sa nedotáčavým šmykom. A nepomôže ani ubratie plynu, či jemný dotyk brzdy. Zadok neuhne ani o milimeter a auto sa došmýka po nose tam, kam ho pošle fyzika.
Stabilizácia pracuje až prehnane dobre a pokiaľ ju vypnete, po dosiahnutí 50 km/h sa automaticky zapne. Jednoducho, žiadna akrobacia nebude. Po odjazdení niekoľkých stoviek kilometrov však pochopíte, že to ani nebude potrebné. Ani žiadané. Na volant si zvyknete. Pochopíte, že ten z auta motokáru nespraví a budete si užívať jeho priemer v dobrom tempe na kľukatej ceste. Podvozok v našom hlavnom, deravom meste poteší a mimo neho neurazí. Je dostatočne komfortný na to, aby vám zostali zuby a pri okresných prejazdoch postačuje natoľko, aby ste nepolámali stromčeky okolo cesty.
Pokiaľ sa v meste budete snažiť brzdiť premávku, dokážete jazdiť so spotrebou 5,5 litra. Počas testu a jazdení krížom krážom po krajine a mestom, sa spotreba ustálila na 8,4 litra. Podľa mňa však za to všetko môže ten malý volant.
Nový Peugeot 208 bude primárne mestským vozením pre ženy, ktoré budú kupovať chlapi. To vozenie, nie ženy! Dievčatám sa bude páčiť jeho lesklá stránka chlapi si hrdo povedia, že má malý. A pokým budú ženy plesať nad krásnymi svetlami, úhľadnými budíkmi, „priesvitnou“ strechou a trendy farbou, chlapi (si) budú porovnávať ... volanty a jazdné dojmy.
Možno sa vám 208-ka bude zdať málo zarastená, priveľmi hladká, útla, či príliš pekná. Lenže je iná doba, iné mravy a aj muži sa na seba pozerajú inak. Pokiaľ nie ste Yetti a žijete v meste, pochopíte jeho zameranie. Áno jeho, pretože je to ten Peugeot 208 a aj keď sa na to niekedy hrá, naozaj nie je gay!