INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Renault Megane R.S. Sport 280 EDC – Hra o trón

Renault Megane R.S. Sport 280 EDC – Hra o trón

Prilba, HANS a kombinéza. Samozrejme nehorľavé spodné prádlo, pretekárske papuče a rukavičky. Bez tejto výbavičky nikdy nesadám za volant! ...a presne v tomto momente by som rád ukončil vlhké sny virtuálnych pretekárov a rád sa vrátim do svojej reality. Renault urobil všetko správne, pre tých menej chápavých hneď na začiatku zdôraznil základné fakty, karty férovo vyložil na stôl a reakcia publika? Ak to povieme diplomaticky, bola rozpačitá. Prečo? 

Očakávania boli obrovské. Nepochybne, dôvodom bola excelencia predchádzajúceho vrcholného modelu Trophy a aktuálna, prepytujem, famóznosť nového Civicu Type R. A potom prišla ako blesk z jasného neba správa zo Slovakia Ringu. Predstavte si tú trúfalosť! Slovenský importér Renaultu postaví na okruh v Orechovej Potôni autá vo verzii Sport, teda bez samosvoru a bez cupového podvozku, obuje ich na semislicky a pretože si váži svojich fanúšikov, prvý deň sú na ťahu zákazníci a majitelia ostrých modelov R.S. A ja sa už večer zo správ od čitateľov dozvedám, že: „...vymäknuté to je...“, „...vieš tá jednaosmička nemá toľko sily ako dvojliter CTR“, „...už to nie je také ostré ako predchodca“, „...EDC dlho rozmýšľa“ a ešte by som našiel aj niekoľko ostrejších poznámok. Pochvalu dostali brzdy, podvozok a 4Control. Uff, tak díky, Broňa... 

Na druhý deň som sa dostal za volant na okruhu aj ja a napriek tomu, že nám Dunlop obul len skoropneumatiky Sport Maxx RT 2, teda gumy, ktoré na okruhu a vlastne ani nikde inde poriadne nefungujú, moje zistenia boli v porovnaní so zákazníckymi reakciami paranormálne. A nie, ani po týždňovom teste, bezprostrednom porovnaní s priamou a aj nepriamou konkurenciou svoj názor nezmením, práve naopak, všetko predpokladané potvrdila reálna skúsenosť. 



Usmievam sa na vodiča oproti idúceho Amaroku z bočného okna a neprestávam ani keď v diaľke za sebou počujem jeho nespokojnosť. Trúbenie a nechápavý výraz zachytáva až Hamlet, ktorý za mnou trieli v tesnom závese za volantom hlučného eNka. Nič také dramatické sa pritom nestalo, ale rakúski farmári zrejme nie sú tak úplne zvyknutí na namosúrený ostrý hatchback v pretáčavom pohybe.      

Jediný fragment zo sobotného výletu na okresné cesty hovorí o všetkom potrebnom. Ak sa chcete za volantom zabávať, Mégane R.S. je ten správny nástroj. Pokojne diskutujme o tom, že pre skutočne ostrú jazdu potrebujete verziu Cup so samosvorným predným diferenciálom, ale povedzme si otvorene, že ak nejazdíte na trackdays pravidelne a máte presne definovaný rozpočet, verzia Sport ponúka všetko, čo chcete a rozširuje ponuku športových modelov smerom k bežnému publiku, k zákazníkom, ktorí nepotrebujú tú najrýchlejšiu a najultimatívnejšiu verziu.  

V prvom rade, posed za volantom a sedadlá. Dokonalé, najlepšie. Než sa opýtate, ani v Civicu Type R sa mi nesedí lepšie. Vynikajúci podvozok. Pasívne tlmiče usvedčujú nastaviteľné riešenia konkurencie z alibizmu. Renault Sport nepotrebuje ponechať voľbu na zákazníka, presne vie, čo je potrebné a vhodné. Tuhé, úprimné, ale absolútne znesiteľné aj v rozbitom slovenskom meste. Natáčanie zadných kolies 4Control je odladené bezchybne. R.S. je snáď jediná predokolka, ktorá sa pri nájazde do zákruty nehrnie cez prednú nápravu von, ale dychtivo zatáča. Pri skutočne ostrých výjazdoch je potrebné výkon citlivo dávkovať, ale to vyplýva z technického predpokladu tohto konkrétneho modelu.



Riadenie je... Vlastne výborné, presné a s dostatočnou váhou. Radenie je ďalšia z vecí, ktorá poskytuje Renaultu konkurenčnú výhodu oproti priamej konkurencii (Hyundai i30 N, Peugeot 308 GTi). Popri manuálnej prevodovke je totiž k dispozícii dvojspojkový automat EDC. Pádla by mohli byť dlhšie smerom nadol, ale samotné radenie necháva všetko na rozhodnutí vodiča, žiadne samovoľné odraďovanie v obmedzovači sa nekoná. Funkcia viacnásobného podradenia pri brzdení sa mi však nejako nechcela aktivovať, zvyknutý z Megane GT som zostal trošku sklamaný. Nič to však nemení na tom, že ja osobne by som určite volil automat, kto uprednostňuje manuál, dostane ho pre každú verziu. Férová ponuka, tu je rozhodnutie na zákazníkovi, Renault mu so široko otvorenou náručou vychádza v ústrety.  



Azda najväčšou neznámou je motor. Objemu o dva deci menej, výkonu (280 koní) a sily (390 Nm) viac ako predchádzajúca najsilnejšia verzia. Nepochybujem o tom, že si motorári splnili svoje úlohy, a v rámci môjho testovania mi výkon vôbec nechýbal. A to ani v priamom porovnaní s takmer rovnako silným eNkom, naopak Renault mal pri zrýchľovaní máličko navrch. Zvukový prejav pri odraďovaní je výrazný, aj keď, úprimne, vôbec nie ľubozvučný. Opäť krátky pohľad do šedého rohu, eNko inštaláciou filtra pevných častíc oproti svojmu predchodcovi trošku stíchlo, ale stále ponúka viac drámy. Naopak, v porovnaní s CTR je zvuková kulisa eReSa výrazne lepšia. Brzdy sa osvedčili na veľkom okruhu, našej testovacej trati a aj v bežnej premávke. Ak však myslíte, že potrebujete Cup so samosvorom, určite si priplaťte aj za bimateriálové brembá.  



Nový Megane R.S. vo verzii Sport spája dva svety, každodennú rutinu a skvelú zábavu. Vo svojej podskupine ostrých kompaktov bez samosvorného diferenciálu je aj naďalej kráľom (aj napriek nedostatkom multimediálneho systému). Pre nespokojných musím pripomenúť, že aj jeho predchodca sa ponúkal vo verzii Sport, nebol taký ostrý ako verzie Cup alebo Trophy a predovšetkým, Renault hneď na začiatku oznámil, že pre hardcore fanúšikov bude k dispozícii verzia Trophy (a aj Trophy-R). Keď tak nad tým rozmýšľam, nutne potrebujem ďalšiu dávku Sirius Yellow. Čo najskôr, prosím.

Text: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko