INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia Style 2,0 TDI 2017 – Mainstreamový ostreľovač

Škoda Octavia Style 2,0 TDI 2017 – Mainstreamový ostreľovač

„Kabaňova pomsta. Fuj, hnus, odporné“. Toto som počúval všade, kam som s novou tvárou starej Octavie prišiel. A všade som sa pýtal prečo? Vyjadrenia extrémneho odporu hraničiaceho so smrteľnou agóniou jednotlivca mi vyrážalo dych. Čo sa vám ľudia deje?
 
Čím si nová tvár Octavie zaslúžia tak gigantické opovrhnutie? Ste nasratí, že hlavný dizajnér Jožo Kabaň prešiel od Škodovky do BMW? Chvalabohu, BMW snáď konečne dostane novú energiu. Pozrite sa kam sa značka Škoda dostala. Spomeňte si na 105ky, 120ky, Favority, Felicie, či prvé, moderné Octavie? Pozrite sa dnes na Superb, Kodiaq aj poslednú Octaviu. Dnes tie autá môžu vizuálne konkurovať aj nemeckým premiantom. Dnes vyzerajú Škodovky naozaj dobre. A nie, nepíšem žiadne PR, ja to takto naozaj vnímam a tie autá sa mi v globále páčia.

Rozdelené predné svetlomety. Áno, toto nie je prvok, ktorým sa chcem chváliť a pripúšťam, že tu sa môže vzniesť vlna negatívnej kritiky. Ľuďom sa to jednoducho nepáči a jednoliate tvary predných svetiel predošlého dizajnu boli jednoducho krajšie. Súhlasím. Ale chcem byť objektívny, takže spomeniem aj tú skupinu ľudí, ktorej vyšší stupeň konzervatívnosti ulahodil. Kedysi to spravil aj Mercedes na svojej E triede a skúsil to aj v ďalšej generácii. Nie, nakoniec sa vrátili k uceleným svetlám. Možno sa to stane aj Octavii. Možno nie. Možno si zvykneme, že Octavia je už ďalej. Že už od nej chceme solídny menežerský sedan, nie len hatchback s veľkým kufriskom a vnútorným priestorom Fabie. A rozdelené svetlá evidentne uberajú jej vizuálnej agresii a približujú sa skôr dospelejšej serióznosti. Fakt je jeden. Pokiaľ predné svetlá začnete skúmať detailne, ich tvary sú skutočne odstrašujúce. Ale ako celok vo vhodnej farbe laku to celé vnímam veľmi neutrálne, bez srdcovej arytmie.

Chcem všetkou touto vatou okolo predných svetiel novej, resp. omladenej Octavie vyjadriť len názor, že nie je dôvod haniť celok kvôli detailu. Škoda Octavia predsa odjakživa funguje ako veľmi vyhľadávaný rodinný, ale aj firemný partner. Je extrémne praktická, so stále novými simply clever riešeniami (niektoré idú až do satiry človeka poukazujúc na to, aký sme povrchní). Pomáha nám, slúži. A vo výsledku je to pekné auto. Odíďme od prednej časti a pozrime sa na profil. Sused sa vám iste rád pochváli svojou novou Octaviou. Spoločne potom hľadáte rozdiely oproti tej vašej, len o rok mladšej. Profil rovnako ako zvyšok auta je podobný až rovnaký, takmer presne tak ako to bolo predtým. Nové detaily tvoria ten aspekt, kvôli ktorému sa mohol váš sused rozhodnúť. Alebo jednoducho vymenil za svoju starú ... Octaviu.



Testujeme Škodovky už zopár rokov. Vždy keď sa blíži termín testu, ktorý vychádza na mňa, teším sa. Teším sa na to, že sa budem príjemne voziť. V Octavii sa dobre sedí, dobre sa riadi, bez potreby niečo namáhavo prekonávať alebo autu niečo odpúšťať. Octavia funguje tak neutrálne, že nemáte najmenšiu potrebu ju hnať do nejakých extrémnych situácii. Jednoducho sa presúvate a je to bezstarostné. Octavia už dávno zamierila a vystrelila veľmi presne na svoju cieľovú skupinu. A strieľa doteraz. Z istej pozície a pevného miesta. Mieri a strieľa. A zjavne jej nedochádzajú náboje. A možno preto, aby ostreľovač mohol zmeniť pozíciu, lepšie sa umiestniť a opäť presne zamieriť, prišiel tento „kvatrofejs“, aby na chvíľu odpútal pozornosť. Uvidíme časom.

Naša štvoroká fešanda bola oblečená do laku menom sivá Quartz metalíza za doplatok 498 EUR. A riadkov končiacich cenou iného a ďalšieho príplatku bolo v špecifikácii testovaného auta ešte 16. Za základnú Octaviu dáte 14990 EUR. Extra fajn! Za Octaviu s motorom 2,0 TDI 110 kW s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou dáte 23600 EUR. Zatiaľ myslím stále dobre za veľké a praktické auto s „drahým“ naftovým motorom. Za našu testovačku po pripočítaní spomenutých 16 riadkov, zaplatíte 30008 EUR. Ak radi šetríte, prípadne nenávidíte finančné inštitúcie, základná Octavia je fajn - za málo peňazí veľa priestoru. Ak si chcete svoje auto nakonfigurovať podľa vašich potrieb, predstáv, či snov, Škoda ponúka veľké množstvo kombinácii, ktoré tu z kapacitných dôvodov nebudem rozpisovať. Voľte bezpečnostné, asistenčné systémy, tie fungujú korektne. Voľte dobrú navigáciu a Full LED svetlomety. Voľte praktické detaily ako sú zásuvky, odkladacie priestory, Simply clever paket, sieťový program do kufra. A určite voľte rezervu na oceľovom disku. Zvoľte všetko praktické a pokiaľ je rozpočet limitovaný, kašlite na veľké disky a kúpte radšej SUNSET paket, aby sa vám v aute neuvarili decká.



2 litrové TDI jazdí za zhruba 5,5 litra nafty, dynamika mu v rozumnom spektre otáčok nechýba, Na rýchlosť 100 km/h zrýchľuje za 8,4 sekundy a maximálne vytiahne 218 km/h. Parametre, ktoré vyskúšate no dajme tomu, asi tak, možno, ... nikdy! Máte Octaviu, tak načo? Spomínal som príjemné riadenie a posed za volantom. Platí to. V Octavii sa sedí a cestuje dobre. Má tvrdšie naladený podvozok, čo by sa mohlo zdať ako výzva na pretekanie. Nie, nerobte to prosím, to auto vie robiť dobre iné veci ako športovať. Octavia však vie byť svižná a úsporná zároveň. Ale jej doménou nie je súťažiť na čas.

Škodu Octavia považujem za výborného spoločníka rodiny so štandardne plusovým finančným rozpočtom a prevládajúcim ráciom. Je naozaj veľmi pohodlné ju používať a pokiaľ dáte na moje rady, vyberiete si všetky tie praktické vecičky, momenty kedy sa bude auto spájať s rodinou alebo dennou rutinou jazdenia do práce, začne byť plné nadšenia. Naozaj, verte mi, Octavia vie špičkovo pomáhať. A v tomto momente kašlem na štvoritú optiku. A dokonca aj na to, že budem súčasťou hlavného prúdu.


Autor: Marek Varga, Foto: BB concept