BMW F750 GS – Dvesto
Keď sa šli chalani zo Sparty tĺcť do priesmyku k Termopylám a postavili sa šialenej presile, Peržanov, bolo ich iba 300. Ja keď som šiel prvý krát v živote na motorke na Balaton, bol som na diaľnici úplne sám, ... a šiel som 200.
Nerovnosť vojenských síl v minulosti a absolútne prirodzená rovnosť stroja a človeka dnes, mi v súvislosti s týmto bavorákom prišla až nespravodlivá. BMW F750 GS je podľa mňa absolútna motorka pre tých, ktorí začínajú, ale nechcú bojovať, nechcú si zaslúžiť, nechcú si nič komplikovať, chcú iba jazdiť, poznávať a eliminovať akékoľvek starosti spojené s riadením motorky. Toto nové „malé“ GSo je tak fantastické, až som po týždni jazdenia zatúžil vlastniť nejakú starú Ducati, ktorá mi do poslednej chvíle nepovie, či dnes naštartuje a či sa vôbec niekam pôjde?
Osobne na motorke hľadám charakter oveľa viac ako pri autách, ktoré bojujú s vysokou hmotnosťou a mnohými bezpečnostnými prvkami, ktoré izolujú vodiča od jazdných vnemov. Motorka mi pripomína akoby zoom-nutý svet automobilov, v ktorom som sa opäť dostal blízko k samotnej podstate. K priamemu cíteniu jazdy, vnemom spod kolies, od riadidiel, cez vôňu okolia, silu protivetra a akýmsi príjemným rozvinutím osobnej slobody. Je to niečo, ako keď sa polonahý Sparťan vrhol na protivníka len s kusom železa v ruke – bez techniky, bez ochrany elektronických pomocníkov, len tak s vierou, že to dokáže. Keď si predstavím, že by jazdil na F750 GS, história by sa zrejme vyvíjala úplne inak. Dnes vďaka Bohu za to, že nemusíme na motorkách jazdiť holí s vydlabaným pňom na hlave namiesto prilby a kožou okolo bedier.
BMW F750 GS je prvá motorka, na ktorej som prekročil tachometrovú rýchlosť 200 km/h. Jej radový dvojvalcový motor s objemom 853 ccm (u BMW áut sme zvyknutí, že ich číselné označenia už dávno neznamenajú skutočné objemy motorov, tak už je to aj u motoriek) má výkon 57 kW (77 koní) pri 7500 ot./min. a silu 83 Nm pri 6000 ot./min. V reči ľudí je to dohromady dostatok sily na pohodlné predchádzanie áut na okresných cestách, na razantné štarty z križovatiek, aby ste nikomu nezavadzali aj na bezpečné diaľničné cestovanie rýchlosťami silne provokujúcimi hornú hranicu policajnej zhovievavosti.
Môj bavorák niesol plnú voliteľnú konfiguráciu a ešte pár doplnkov naviac. Pri tejto motorke som si prvýkrát uvedomil, prečo niekto chce len tak cestovať, bez zjavnej potreby sa pretekať, bez potreby vládnuť výkonmi 150+ koní, dotýkať sa v zákrutách kolenami asfaltu a všetky tie ostatné adrenalínové záležitosti smerujúce k upokojeniu nekonzistentnej existencie ega. BMW F750 GS nevládne špeciálnou charizmou, ale poskytovanie motorkárskych služieb jej spôsobom je veľmi chytľavé. Napríklad voľba jazdných režimov Pro v spojení s elektronickou adaptáciou tuhosti podvozka (Dynamický systém ESA) pre zvolené prostredie. A nie len podvozok si okamžite prisvojuje vašu, napríklad Enduro alebo Dynamic náladu, ale rovnako sa mení reakcia plynu a celkový dojem z riadenia motorky je vždy citeľne odlišný.
DTC (Dynamic Traction Control) vám postráži prdel za každých okolností, ťahajte za plyn koľko chcete. Príplatkový LED svetlomet s denným svietením považujem za nutnosť, na motorke vás MUSÍ byť vidno. 6,5 palcový farebný TFT displej k bavoráku patrí! Už len z toho dôvodu, že je to BMW – treba mať všetky tieto komfortné a technické vychytávky a potom od tohto typu motorky dostanete jazdeckú odmenu presne v duchu, v ktorom bola celá navrhnutá. Bezkľúčový štart (Keyless Ride) som už po 2 dňoch považoval za absolútny štandard a pchať niekam nejaký kľúčik spupne považoval za historickú chybu. Rovnako zvyk na presne vyčíslené hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách (funkcia RDC) sa dostavil takmer okamžite, toto však rovnako ako svetlo, považujem za jednu výbornú funkciu, pretože zrovna na motorke je správne nahustenie pneumatík veľmi citlivým jazdným faktorom.
Balaton na otočku za fotografkou mi v jeden slnečný deň prišiel ako skvelý nápad a ani som sa nenazdal, už som na hraničnom prechode kupoval maďarskú diaľničnú známku. Pravda je taká, že sa mi s malým GSom veľmi dobre jazdilo aj mestom a jeho komfort spojený s ľahkou manévrovateľnosťou bol vynikajúci. Z cesty dlhej cca 500 km som nejakú obavu nemal, predsalen je starší a väčší brácho profesionálny cestovateľ. Prikúpenie veterného štítu na dlhé cesty zvýšenou rýchlosťou je však potrebné. Ja a Barry (?!) sme to síce zvládali, ale neprítomnosť štítu na testovanej mašine vadil celkovému podaniu komfortu cestovania. A keďže nebol štít, bola zábava – teda forma aktivity verbálne definovaná ako zábava s praktickým podaním BMW. Čo v realite znamenalo, zliezť z diaľnice, nastaviť režim Dynamic, tvrdšie pruženie, chrapot, vrkot a sem tam grgnutie príplatkového Akrapoviča, veľmi slušná pocitová dynamika a 100 km neustáleho predchádzania pomalých osobákov a kamiónov. Naozaj som sa bavil a bavorák fungoval bezchybne. Pôsobil vyvážene, nestresujúco, príjemne a bezpečne. Aj preto som si po ceste späť, hneď potom ako som na diaľnici osamel, dovolil skrútiť plyn na maximum a držať až pokým mi na displeji zasvietilo číslo 200.
Marek 200, Sparta 300. Marek prežil a zostal plný nových zážitkov, Sparťania to nedali a zostali plní železa v úzkom priesmyku aj napriek svojej občianskej statočnosti. V každom prípade, k BMW F750 GS sa vyjadrujem veľmi kladne a súhlasím, že sa môže stať lídrom v segmente strednej triedy. Táto motorka je totiž tak príjemná, že si nájde oveľa viac zákazníkov ako stroje, ktoré treba namáhavo riadiť, byť v strehu a všetko si riadne zaslúžiť. Takže v snahe vytvoriť historické podobenstvá – na BMW F750 GS by nemohla jazdiť drsná Sparta, ale navoňaná perzská smotánka by sa na tejto motorke mohla prísť previezť na bojisko a pozrieť ako sa ich vojakom "darí" v neľútostnom masakri!
Autor: Marek Varga, Foto: Vladimíra Müllnerová