K1300S - Vydarený incest v BMW
Incest v známej rodine. Hotové sústo pre bulvárne plátky. Ale ak sa to stane medzi strojmi? A k tomu ešte pod drobnohľadom nemeckých odborníkov? Z nezákonného spojenia brata – superšportového plnokrvníka S1000RR a sestry – trošku mohutnejšej hltačky kilometrov R1200GS sa narodilo nové K-čko. Obliekli ho do športového šatu a pokrstili ako K1300S. Nakoniec ešte obdarovali vecami potrebnými aj nepotrebnými (ale zábavnými) a vznikla 30th Anniversary Edition.
Po estetickej stránke určite neurčuje nové trendy budúcich rokov. Dokonca je tu pár detailov, ktorými sa dosť nápadne podobá konkurencii minulých rokov. Kto od koho opisoval riešiť nebudem. Tvar predného svetla ma prinútil spomenúť si na Blackbirda od Hondy. Až na jednu vec. Parkovacie svetielko. Chauliodusa. Je to tvor, ktorý si v morských hlbinách svetlom láka korisť. Ten majáčik tam patrí presne tak, ako lampa z 80-tych rokov v hightech interiéri. Bočným líniám niet čo vytknúť, ale zase ani za čo chváliť. Kardanový sekundárny pohon na zadnom kolese však pritiahne oči každého, aj neznalca. Z druhej strany je zase pekný pohľad na voľné lúče. Celá zadná časť je svojím vyvážením taký malý umelecký kúsok. Alpinweiss biela a Sapphire čierna metalíza doplnená Racing červenou. Áno. To sa naozaj podarilo.
Tlmič od Akrapoviča v tejto edícii v spojení s veľkým S na oboch stranách kapoty to už iba potvrdzuje. Je schopné aj športovať. Zadné ledkové svetlo zase pripomína Hayabusu. Predpokladám, že podobnosť čisto náhodná lebo K-čku ozaj sedí ako uliate. Ako celok dizajnovo pôsobí tak, že by som sa ho nebál zaparkovať v menej fajnovej časti mesta lebo nikomu neudrie do očí, ale radšej to neskúšam. Na môj vkus je až príliš konzervatívne. Dosť bolo ale rozprávania o habituse. Aj tak platí že 100 ľudí, 100 chutí. 1293 kubíkov, 175 koní pri 9250 otáčkach a krútiaci moment 140 Nm v 8250 otáčkach, to všetko vo mne vzbudzuje rešpekt už pred jazdou. Aj tak sa teším na 230 kíl suchej váhy a na moju obvyklú testovaciu dráhu Záhorím smerom Pezinská Baba.

Ovládač smeroviek mi trochu pripomína G bod u ženy, nie vždy sa mi ho podarí nájsť, ale všetko ostatné je presne tam, kde to intuitívne hľadám. Pri preberaní som bol nenápadne upozornený na quick shifter fungujúci v celom rozsahu otáčok. Prvé ťuknutie do dvojky. WOW! Niekde okolo 3500 otáčok spravil svoju prácu v kooperácii s viaclamelovou spojkou dokonale, tak technicky ako aj pocitovo. Perfektná spolupráca s Akrapovičom. Trojka, štvorka... Ktokoľvek si priplatí za anniversary verziu musí rátať aj s nutnosťou odbornej pomoci pri liečení závislostí. Od radenia. Prichytil som sa pri tom, že kopem stále hore a dole. Motor to síce vôbec nepotrebuje, utiahne to na dvojke aj päťke ale nedá mi to. Baví to. Fakt, 100%-ná okamžitá závislosť. Po prvej hodine jazdenia a asi 200 preradeniach začínam konečne vnímať aj iné podstatné veci.
BMW ma posadilo na motorku tak luxusným a komfortným spôsobom, ako sa to od nich očakáva. Krásne strávených 60 minút a cítim sa ako po thajskej masáži. Oddýchnutý, uvoľnený. Čakal som príjemný, cestovateľský posed, ale takáto ergonómia ozaj prekvapila. Cestovanie je fajn, ale podľa všetkého by K-čko malo vedieť aj športovať. Hrám sa s elektronickým nastavením podvozku. V BMW ho nazývajú ESA (Electronic Suspension Adjustment). Comfort režim bol prednastavený, tak skúšam ďalšie. Druhé stlačenie mi ponúka Standard. Štandard ma však nikdy a v ničom veľmi neoslovoval. Až pri treťom stlačení príde pre mňa niečo zaujímavé. Sport. A túto chuťovečku je cítiť hneď po prvých metroch a prvých nerovnostiach. K-čko stvrdlo. Famózne, presne to som chcel. Konečne elektrické nastavenie, ktoré okamžite a reálne vnímam. Baba pred nami, takže vychutnávanie okolia končí. Ideme sa trošku zapotiť.

Prvá jazda na vrchol je spoznávacia. Chvíľu som sa pohrával aj s myšlienkou deaktivácie umravňovača zadku, ASC systému, inak povedané trakčnej kontroly. No dobre. Zatiaľ na to nemám gule. Druhá jazda je už ostrejšia. Prvá zákruta a plné brzdy. 8 piestov sa zahryzne do dvoch 320 mm plávajúcich kotúčov. Pomáhajú im ďalšie dva plávajúce vzadu na 265-ke. Sú silné, ale aj prehľadne a s ľahkosťou dávkovateľné. Sériové ABS-ko nemusí zasahovať. Skúsenosť po druhom výjazde – aj športovejšie založený kovboj si príde na svoje. Malá prestávka na kávu, oddych pre oboch, aj keď viac ho potrebujem ja. K-čko sa vôbec netrápi. Sledujem ľudí, ktorí so mnou zdieľajú tú istú vášeň pre jednu stopu, ako si ho obzerajú, keď prechádzajú okolo. Som z toho trošku prekvapený lebo osobne mi nepríde na prvý pohľad až tak zaujímavé. Ale stále to je BMW a tých kapotážou obalených veľa nejazdí. Po kávičke ďalšie kolo jazdy. Dole schádzam spoločne so ZX 10-nou s českým EČV. Je super porovnať sa s ostrým superšportom. Púšťam ju pred seba a ideme. Je to veľmi dobré vymyslené, ale ako to už býva, nevyšlo to. Už na tretej zákrute vidím. že je to potrava pre nás dvoch. A to Čech vôbec nejazdí zle. Len všade, kde by mal byť papierovo omnoho rýchlejší, všade tam mu v pohode stíhame. A tam, kde sa prejaví technika, práve tam sme spolu minimálne o krok vpredu. Vidí to aj on a na rovinke ma rukou posiela pred seba. Chvíľu ho ešte za sebou vnímame, no na výjazde z poslednej zákruty je už v nedohľadne. Super!

Tak, ak sa chce, vieme seriózne potrápiť ozaj ostré mašinky. Je zase čas na oddych. V tomto prípade už oddych cestou späť, ako inak, cez Záhorie. Využijem ďalšiu z luxusných hračiek, senzor tlaku v pneumatikách. Na stredovom displeji sa krásne zobrazia hodnoty. Sme v normále. Oranžová a červená kontrola by ma na prípadnú rýchlu stratu tlaku mala upozorniť. Tak isto aj na nefunkčnosť niektorého zo senzorov. Skúšam ešte nastavenia, ktoré som síce nepotreboval, ale cestovateľovi sa určite zídu. Stlačením ovládača sa automatický nastavia tlmiče na predvolenú záťaž. Možnosti? Jazdec. Jazdec s batožinou. Posledná je plne naložená motorka. Teda nabalená dvojica na sedačkách. Neexistuje asi nič praktickejšie na cestovanie. Žiadne mechanické nastavovanie tlmičov, kontrolovanie reťaze. Stlačíš a ideš.
Čo nám teda vo VIP rodine vyrástlo? Vydarený jedinec, ktorého technická DNA je nositeľom toho najlepšieho, čo genofond BMW ponúka. Chcete iba jazdiť a jazdiť a nikdy z neho nezosadnúť. Je jednoduché, priame, plné luxusu a hlavne pre ľudí, ktorí sa na nič nehrajú. Pre tých, ktorí chcú spoznávať svet alebo si nejaký ten horský prechod s kvalitným povrchom vychutnať aj športovejšie. A hlavne pre tých, čo na to majú. K cene základného modelu, čo je 16 250 EUR musíte priložiť ešte 2 239 EUR na Anniversary. Určite to nieje málo. Nekupujete však iba kus veľmi dobre zladenej motorky. V balíčku dostanete aj funkčný doplnok garáže. Presne niekde medzi M3 a X4.

A v prípade, že sa vo vašej dvoj, troj či päť-garáži už nenájde miesto, existuje ešte jedna možnosť ako si nenechať ujsť tento zážitok. FMoto. Ústretový majiteľ, odborný personál a hlavne sú to chalani, ktorí jazdia. Poradia, pomôžu, požičajú. Za čo im aj za mňa patrí veľké ďakujem.
Autor: Peter Baran, Foto: Pavol Gemeiner, Partner testu: FMoto Bavaria s.r.o., v spolupráci s: Michal Ferenc