INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Honda CB500F – Lišaj marinkový

Honda CB500F – Lišaj marinkový

Možno ho poznáte a možno nie. Ja som si to musel pred časom vygúgliť, čo je to za tvora, ktorý vyzerá ako malý kolibrík, ktorý veľmi rýchlo pohybuje krídlami a cucia z kvetov nektár, alebo čo to tam za sajrajt vlastne je... Je to druh malého motýľa, ktorý vôbec ako motýľ nevyzerá. No veď si ho nájdite, iste ho mnohí z vás poznajú. A prečo tu o ňom vlastne blábolím? Lebo cébéčka päťkilo eFko mi pripomína práve jeho. V ďalšom texte sa dozviete prečo.

Opäť som sa (zbytočne) obával, že mi bude 500ka malá, obzvlášť keď sa jedná o naháča. Nie je malá. Je tak akurát. Ani väčší chlap na nej nebude vyzerať ozrutne. Niečo k dizajnu: Veľmi pekný, zladený, minimalistický, agresívny a pohodový. Veď si pozrite fotky. Mne sa páči a to z každého uhla. Spomeniem pár vecí, ktoré sa mi páčia ešte viac ako tie ostatné: Výfuk – ten Honda používa aj na ostatných 500-kách, ale na naháčovi vynikne asi najviac. Bočné nasávače vzduchu – pôsobia tak trochu futuristicky, až sci-fi. Tie majú u mňa 100 bodov zo 100. Predné svetlo – to mi na X-ku až tak nie úplne sadlo, tu však pôsobí fantasticky.

Tak ju teda spolu naštartujme a prevezme sa mestom.Po zobudení motora sa ozve chrapľavý radový dvojvalec, mne dobre známy už z CBR500R a CB500X. Na relatívne malý objem má dosť výrazne basový zvuk, čo je paráda. Koncovka výfuku, zrezaná smerom k jazdcovi má na tom svoj podiel. Vývojárom skutočne záležalo na zážitku z jazdy, čo zvuk motora výrazne podporuje. Najskôr teda na jednotke z miesta pomaly a bublavo. Dvojka, trojka a sme kamoši. Honda vám padne do rúk takmer okamžite.

Čo sa deje ďalej? Lišaj lieta po meste s nádhernou ľahkosťou a noblesou. Vyhýba sa prekážkam a nástrahám upchatého mesta ako nič. Keď sa otvorí kúsok voľnejšej cesty, otáčam rukoväťou naplno a v zrkadlách sa mi stráca skútrista, ktorému som prerážal cestu a on sa prepletal so mnou. Takýto zážitok vám žiadny skúter nedá. Z času na čas jednoducho potrebujete vypustiť paru, vyhnať myši z výfuku, alebo hovorte tomu ako chcete. Hlavne keď máte voľnú cestu. 



Pohoda a sloboda – to je pocit, ktorý mám z CB-čky hneď v prvý deň testu. Zastavím kde chcem, zaparkujem kde chcem. Takýto menší naháč nemá na sebe žiadne zbytočnosti, ktoré by mohli prekážať pri posúvaní motorky s vypnutým motorom v úzkych priestoroch. Parkovanie  v garáži vedľa auta, či za ním? Takisto žiadny problém!



Mimo mesto tiež Lišaj nezaostáva. Aj tam mi autá väčšinou zavadzajú. Pri predchádzaní treba viackrát podradiť a potočiť dvojvalec trochu viac, to však vôbec nevadí. S diaľnicou nemá rovnako problém. Okolo maximálnej povolenej rýchlosti sa pohybuje pevne a stabilne. Dokonca aj nad týmto limitom nie je problém auto predbehnúť. To už je však na hranici možností tohto motora. Schádzam z diaľnice, ktorá ma vážne nebaví, či už keď sedím v aute, alebo na motorke. 



Okresky sú pre nahého Lišaja super ihriskom. Prehadzujem si ho zľava doprava, za obcou na dvojke a trojke vždy plný plyn. Podvozok je nastaviteľný a drží výborne. Ladený je skôr do tvrda, čo mne osobne vyhovuje. Na väčších priečnych nerovnostiach v zákrute motorka odskočí predkom a potom aj zadkom, nie je to však nič nezvládnuteľné. Fyziku jednoducho neo*ebeš. Brzdy sú adekvátne takémuto stroju. Osobne by som prijal silnejší účinok vpredu, je tam totiž iba jednokotúč, ako na všetkých 500-kách od Hondy.  Keď však zatlačím na páčku poriadnou silou, brzdí to dobre. Pri takomto poriadnom zatlačení dokonca nie je problém prinútiť k práci aj ABS a to na suchom asfalte. Antiblok sa vypnúť na tejto motorke nedá, čo však považujem za dobrú vec. Musíme myslieť na začínajúcich jazdcov, ktorí ešte len hľadajú svoje hranice a hranice motorky a nemusia si hneď rozbiť papuľu, či motorku.



Jazda vo dvojici bude na Lišajovi skôr výnimočná situácia. Preveziete na nej v pohode frajerku do práce, či na malý nákup, ktorý si dá do ruksaku na chrbát. Na dlhšie výlety to však nebude. Ide opäť o malé zadné sedadlo a stupačky vysoko. Výnimkou bude 150 cm, 45 kg tintítko, ktoré sa vám nalepí na chrbát a vlastne o nej ani nebudete vedieť. A ak sa jej to zapáči, pokojne ju zoberte aj zo západu na východ a naspäť. No dobre, dá sa to aj z východu na západ a naspäť :)



Lišaj je v meste silnou konkurenciou pre skútre s tým, že má oveľa (násobne) viac sily. Prečo sem stále pletiem skútre? No preto, lebo práve táto motorka by mohla byť prestupnou stanicou pre tých, ktorým už skúter nestačí a chcú začať na niečom menšom a obratnom. Dokonca od 18 rokov s vodičákom A2. Nie je to žiadna malá náhrada motorky. Je to skutočne plnohodnotná mašina, s ktorou môžete ísť aj na kraj sveta. 

Hodnotenie: Dávam jej 4 a pol obrubníka (z možných 5).

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé