INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Honda PCX 125 – Sestra

Honda PCX 125 – Sestra

Čo sa mi v tomto teste/výstupe určite stane, bude cielené porovnávanie s mojím prvým „motorkovým“ testom. A hlavným dôvodom bude práve fakt, že sa jedná o dva rôzne modely z rovnakého segmentu od tej istej značky. Začína to zaváňať rodinným kanibalizmom.

Honda NSS 125 Forza je výborný skúter a stojí 4290 EUR. Honda PCX 125 je výborný skúter a stojí 2590 EUR. Z týchto dvoch viet je zjavné, že sa mi medzi stehná (toto znie inak dosť nemužne) dostali dva výborné skútre a zrejmý je aj zatiaľ jediný a markantný rozdiel. Cena! 1700 EUR pri kúpe presúvadla do mesta v podobe skútra sa javí ako šialená čiastka. Takto to vníma pragmatik. Flegmatikovi je to jedno, cholerik práve dostal záchvat a píše sťažnosť priamo do Japonska a ja ako „noviná-rik“, len stojím vedľa novej PCX 125 a hľadám, kde sa stratilo 1700 EUR z minule testovanej Forzy.

Ako alternatíva pre maximalizáciu efektivity investície do približovadla dosahujúceho vytýčené ciele, na dvoch kolesách, v dobrom počasí, bez potreby vlastniť vodičské oprávnenie skupiny A, je Honda PCX 125 absolútne fantastická. Druhý variant v podobe NSS 125 Forza nesie so sebou akútnu potrebu človeka vlastniť to najlepšie z vyhovujúceho portfólia a dopriať si prepracované detaily a imidž. Je to vec osobných preferencií, ktoré sú založené na hrdosti, úspechu, ale aj potrebe detailne precitiť produkt a racionálnych faktoch o bezpečnosti, zväčša založených na ospravedlňujúcich, samopresviedčacích argumentoch, vysvetľujúcich prečo investovať viac. V jazyku pre motorkárov – sprav si normálny vodičák a nerieš  pi ... hlúposti. Čiže úplne mimo.
 
Faktom je, že počas jazdenia na Forze ma zdravili aj ostatní „veľkí“ motorkári. Potešený touto milou skúsenosťou, som aktívne zdravil aj na PCX-ke, ale po mnohých tvrdých ignoráciach som prestal. Že by som stretol iných motorkárov? Že by kvôli tej erotickej červenej? Že by som mal primalý?  ... skúter? Čím to bolo netuším, ale dialo sa to a ja som niekde vo vnútri cítil, že k nim nepatrím. Že som pri kúpe šetril a oni to vedia. V princípe to je jedno, je to skúter. Nikdy na ňom nepôjdem z mesta a čo na tom, že nejaký cudzí chlapík, ktorému ani nevidím do oči, nezdvihol ruku na pozdrav? No nič, len že ma to pekne serie!



Honda PCX 125 je pekný malý skúter. Nemá onú klasickú skúter roklinu na nohy, ale pekne dynamicky tvarovanú aj strednú časť, čo vizuálne viac pripomína štandardnú motorku ako skúter. Predná časť s LED svetlami vyzerá mocne aj vďaka mohutnej kapotáži, ale zadok je jasný. Tenká 14 palcová  pneumatika 100/90 nekorešponduje s ostatkom a kazí vizuálny dojem. Môže dokonca vytvoriť predsudok, že PCX je slabá a chorá. Opak je pravdou.

Je to menší skúter ako Forza. Dve integrálky sa pod sedadlo nezmestia. Dvaja pasažieri sa odvezú len veľmi núdzovo. A má iba 8 litrovú nádrž. PCX je však ľahšia o 33 kg (128kg) od Forzy (161kg) a je to cítiť. Dynamika a ovládateľnosť sa mi javili lepšie a celé to malo bicyklový podtón. Akcelerácia z miesta sa mi zdalo rovnako účinnejšia ako pri Forze. Jednovalcový, 4 taktný motor s rovnakým objemom 125cm3 má výkon 8kW a krútiaci moment  12Nm. Pre dynamické štarty z križovatky, pre pružné zrýchlenia do 90km/h s dlhodobou spotrebou 2,1 litra benzínu na 100 km je to veľmi, veľmi dobré. Doteraz nevidím ani jeden dôvod kúpiť si o 1700 EUR drahší skúter!



Počas toho všetkého pozitívneho čo som na PCX pozoroval prišli momenty, ktoré vraveli niečo o tom, že žijeme len raz a treba si dopriať, že nemôžeme čakať pridanú hodnotu, pokiaľ kladieme dôraz na praktické riešenia, že keď som lakomý, tak nech nefňukám a podobne. Boli to akési vnútorné hlasy, ktoré mi vysvetľovali presne to, prečo si človek kupuje motorku. Respektíve, mal by si kupovať motorku. Pre radosť!
 
Úprimne priznávam, že absolútne prvé, čo mi po usadnutí na PCX napadlo bolo, že je to lacné a zlé. Po skúsenosti s Forzou, ktorá má svoj imidž aj rozmerovú vážnosť som zostal rozmaznaný. A to len preto, že som si priveľmi rýchlo zvykol na prepracované detaily. Na spôsob, akým Forza odovzdávala svoje výkony a vlastnosti. Na druh istej jedinečnosti, ktorú Forza má. PCX je vedľa nej praktický nástroj, ktorý sa používa na to isté. Pekne zabalený produkt, ktorý plní svoju funkciu. Kanibal, ktorý z hľadiska ceny požiera svoju krajšiu, výkonnejšiu, jednoducho lepšiu sestru. 

Igor Timko, líder skupiny No Name to vedel už dávno a v jednej pesničke to zaspieval takto: „Na svete sú veci, čo sú krásne / tvoja sestra mi ich dala, to je jasné. To čo mi ty dávaš, to je málo / opýtaj sa sestry, čo sa stalo!“



Rozhodnúť sa medzi PCX a Forzou mne osobne netrvalo dlho. Uznávam, 1700 EUR je veľa a z praktického hľadiska nie je čo riešiť. PCX 125 poskytne veľmi podobné výsledky ako Forza za takmer polovičnú cenu. Viete koľko plných nádrží odjazdíte, pokým sa vám podarí minúť rozdiel, ktorý by ste doplatili za Forzu? Dizajn je podobný, motor je takmer identický, výkony a jazdné vlastností rovnako. Odvezie aj dvoch a nákup spravíte jednoducho menší, aby sa vám zmestil pod sedadlo. Pekná, praktická, spoľahlivá Honda PCX 125.

A preto vám všetkým, všetkým ktorí chcete mať dobrý pocit z minutých peňazí a vnímať to zadosťučinenie s každým kilometrom, užívať si každý slnečný deň a mať radosť, ... kúpte si Forzu!


 Autor: Marek Varga, Foto: iPhone concept