Indian FTR 1200 Carbon - Z 0 na 800!
Mnoho vecí, neskôr zážitkov, či skúseností začne, … zdanlivo, len tak. S niekým sa dohodneš, očakávaš niečo a stane sa iné. Alebo si niečo vezmeš (nie ukradneš, požičiaš s vedomím druhej strany), s vierou pre lepší zajtrajšok a chuťou s tým pohnúť, ale potom sa môže stať, že sa to vyvrbí inak. Toto všetko je však extrémne dôležité pre to, aby sa neskôr, udiali veci oveľa lepšie!
Podobne vnímam zábeh s FTR. Na začiatku je 0 (km) a stroj sa správa nejak, rovnako jazdec k tomu pristupuje opatrne. A po čase, napr. pri 800 kilometroch na displeji, keď sa to celé oteplí, je motorka na jazdca náročnejšia ako by sa mohlo na začiatku zdať. Tieto javy sú však v absolútnom poriadku, pretože spravodlivé na tom je, že či to dopadne dobre alebo zle, je výhradne na nás samotných, na jednotlivcoch. Moja skromná rada teda znie, so stúpajúcimi kilometrami nefrajeriť, radšej predvídať a pozerať na cestu!
Indian FTR 1200 je bezpochyby motocykel, ktorý mám rád. Vo verzii Carbon ho má zas rado okolie, pretože ten stroj vyzerá, zďaleka i zblízka, fantasticky. A táto mašina, mi počas svojho zábehu (0 - 800 km), silne pripomienkovala, že december, január a február sú kalendárne i skutkovo, silne zimné mesiace a že isté veci je fajn robiť pomalšie. Že sa oplatí postaviť pevné základy, tehličku po tehličke (ideálne zlatú)! A okrem toho všetkého, je vcelku fajn nepodľahnúť domnienke, že tak ako to je na začiatku, to bude i na konci!
Ak budeš ku FTR nevychovane hrubý, zhodí ťa. Ak budeš neúctivý, zhodí ťa. Ak ti ego prerastie cez prilbu, zhodí ťa. Ale pokiaľ máš Carbon (top verziu modelového roku 2020), mašinu s elektronikou, ktorá tie naše chlapské pudové reakcie, úspešne potláča (pokiaľ je zapnutá), je vysoká pravdepodobnosť, že na chrbtoch tých 123 koní sa udržíš, … bez hanby.
Všeobecne panuje, nazval by som to až presvedčením, že dnes už nič “zabiehať” netreba. Všetko je vyskúšané, podrobené testom a vo svete áut aj motoriek ihneď pripravené k plnému výkonu. Ja sa pýtam, naozaj existuje ľudská bytosť, ktorá si sadne na úplne surovú mašinu a na prvom kilometri to pošle do červených čísiel? Veď za to by sa mala motorka otočiť a predným kolesom j**ť tej osobe po hlave!
Patetické klišé petrolheadov o postupnom zvyšovaní záťaže, aby si všetko posadalo, aby sa zladili energie a iné astrálne atrakcie a aby to celé bolo zdravé a šťastné, sa už možno nenosia. Nikde však nie je napísané, že to, že to robíš, musíš každému vešať na nos. Proste neublížiš, dokonca ani pokiaľ ti ten stroj nepatrí! Vtipné je, že práve vtedy by si si nemal dovoľovať to, čo si eventuélne môžeš dovoliť so svojím, veď ako sa vraví, “z cudzieho krv netečie”! A preto si myslím, že pokiaľ Indiáni napíšu do manuálu, aby si si prvých 800 kilometrov šetril pravé zápästie, tak na tom niečo bude. Rovnako si myslím, že to do manuálu napísali aj výrobcovia ďalších značiek, nech už pochádzajú z akéhokoľvek kontinentu.
Model FTR (platí pre všetky - Rally, S, Race Replica, Carbon) svoje “zrýchlenie” z 0 na 800 podáva užívateľom veľmi zrozumiteľne a ja si k tomu dovolím pridať svoje zistenia:
- Indian: prvých 150 kilometrov jazdite na 1/4 plynu
- Marek: Indián tým síce povedal úplne všetko, ale ja si v rámci svojej obsesie dovolím ešte poznamenať: jazdite viac mesto a okresné cesty, určite nie diaľnicu. Veľa preraďujte všetkých 6 rýchlostí. Brzdite mierne oboma brzdami (predná, zadná), nech si platničky a kotúče na seba zvyknú, pretože v úvode sa takmer nepoznajú. Pozor na “chlpaté” pneumatiky, prvé desiatky kilometrov radšej bez zásadných náklonov.
- Indian: od 150 - 500 kilometrov jazdite na 1/2 plynu
- Marek: Brzdy už začínajú fungovať, takže môžete viac pritlačiť. Pneu ma ešte neposlúchali tak, ako by som si predstavoval, stále bolo po bokoch mnoho gumených výrastkov, ktoré som si na super studenom asfalte zatiaľ nedovolil zbrúsiť. Častejšie prepínajte, cielene, jazdné režimy, bez toho, že by ste im spôsobom jazdy museli dať za pravdu - ide skôr o testovanie elektroniky. Začínajú sa vypaľovať jednotlivé časti motora a výfuku, zápach horenia, nemusí hneď indikovať požiar, motorku nie je potrebné panicky posielať niekam do jazera.
- Indian: od 500 - 800 kilometrov jazdite na 3/4 plynu
- Marek: tu už sú v princípe otvorené takmer všetky otáčky, napriek tomu otáčajte zápästím pomalšie a zvyšujte ich postupne. Okolo 700 km prestáva mutovať Akrapovič a začína sa prejavovať hlboko a dospelo s občasnou streľbou pri ubratí, či medziplynoch. Brzdy Brembo už fungujú, dá sa pritlačiť s testovať ABS ako vpredu, tak vzadu. Skúška vypnutia kontroly trakcie a ABS nie je nutná (funguje). Povolené sú prvé šotolinové kilometre, nech ten drahý lak a karbónové diely chytia flat track-ovú patinu. Motorka sa pocitovo začína chovať agresívnejšie, hlavne v režime Sport, má akoby viac sily a ešte lepšie reakcie.
- Indian: 800 kilometrov - Prvý Servis pre výmenu oleja a dôležitých súčastí
- Marek: počas cesty na servis tomu vypeč do obmedzovača a príď tam po zadnom. Po ceste sa zastav v staničnom bufete Odtrhnutý vagón, kúp si žuvačku s tetovačkou čiernej ruže, aplikuj na viditeľné miesto a hybaj. Lebo inak nebudeš drsný gangsta a nezaslúžiš si jazdiť na surovom americkom V-Twine! (kto neporozumel cielenej irónii autora, bufet Odtrhnutý vagón sa nachádza na adrese - Na pieskovisku 6/zadná hojdačka).
Indian FTR Carbon 2020 je podľa môjho názoru, jedným z posledných mechanických motocyklov súčasnosti. Retro štýl spojený so svalnatou históriou skutočného pretekára, dedičským odkazom a naozaj skvelým dizajnom. Nie, nebudete najrýchlejší, ale môžete byť veľmi, ale veľmi radostní! Model 2020 už nie je v predaji, ale zostáva ikonický a u niektorých predajcov sa ešte dá zohnať. Model 2021-22 bude lepší, novší, technologicky múdrejší, užívateľsky príjemnejší a pre niekoho i krajší. Jediné, čo však už nebude, … nebude prvý!
Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda