Indian FTR 1200 – Dude
Dokonalé proporcie. Definícia vizuálnej sily, odvahy a istoty. Dobrodružná povaha a charakter nepolapiteľného rebela. Indian FTR 1200 vznikol preto, aby sa chlapi oslobodili.
Môžem si dovoliť písať žoviálne sentensy, pretože ja nie som motorkár. Nie som ani nočný vlk, ani harleják, jogurtiak, čoprista ba ani motardiak (inak toto by som vedieť chcel). Ja som iba jednoducho, začiatočník (pokiaľ by šlo o označenie za zásluhy podľa počtu najazdených kilometrov, tak by som mohol byť, ... skútrista). Ale bez ohľadu na to, že zatiaľ neviem z motorky dostať jej technické maximum, že nemám kolená oškriabané asfaltom a žiadne jazvy po pádoch, ktoré si fotím na facebook, dokonale viem, čo cítim a ako na mňa ten ktorý stroj dokáže „prehovoriť“.
Indian FTR 1200 som prvýkrát zbadal na bratislavskom motosalóne v marci 2019, ale nijak špeciálne ma nezaujal. Zrejme preto, že onú kovbojskú atmosféru v stánku Indian s pachom kožených viest a súborom bradatých mužov vo veku môjho otca, som nepovažoval za miesto, kde sa chcem vyskytovať. Dnes ma mrzí, že som sa nepozrel lepšie a nezbadal ten mladícky lesk v oku každého, kto vyzeral ako tetovaný viking.
Pár dní potom som nastúpil do autoškoly, kde som v projekte RL MOTO publikoval ako sa dnes robí vodičák na veľkú motorku a popri tom začal samozrejme špekulovať, ktorá mašina by mi mohla nakoniec pristáť v garáži? Cesta k prvej motorke je tŕnistá a to nepíšem o nejakom fyzickom jave. Vybrať si mašinu, ktorá vám sadne je podstatne zložitejšie ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Preto, pokiaľ smiem poradiť, skúšajte. Požičajte si, navštívte predajcov a žiadajte skúšobnú jazdu a vcelku rýchlo porozumiete tomu, čo presne vám pri jazde na motorke vyhovuje. Teda pokiaľ chcete naozaj jazdiť a nie sa len pozerať ako sa fešanda opiera o stojan v garáži (prípadne, pokiaľ chcete nasrať manželku, doma v obývačke). Ono, pri motorke, spojiť vizuálne uspokojenie s dokonalým pocitom počas jazdy je, teda aspoň podľa mojich doterajších skúseností bolo, veľmi ojedinelé. A potom som nasadol na FTR a už po prvých metroch sa zo mňa, niekde z hĺbky duše, tesne pod pľúcami smerom cez hlasivky, vydralo – This is it DUDE, this is it!
Indian FTR 1200 je naozaj krásne stvárnenie mojej predstavy o dizajne klasickej nahej motorky. Súčasný retro trend spojený s modernými prvkami je presne spôsob, ktorým sa vieme dotknúť histórie, ale zároveň si užívať príjemné bonusy moderných technológií. Je to zrejme trochu pokrytecké, ale pôsobí to fantasticky. Indian však nie je značkou, ktorá vznikla včera v garáži na Belize a svoju históriu mala naozaj turbulentnú. Vraví sa o nej ako o prvej americkej motocyklovej značke a jej vznik sa datuje od roku 1897, kedy chlapec v klobúku menom George M. Hendee založil spoločnosť na výrobu bicyklov a jeden z nich pomenoval American Indian. Neskôr sa z toho stal iba Indian a v roku 1901 vzniká prvý stroj so spaľovacím motorom. 122 rokov existencie! Nie ako dnes, kedy sa aj 5 rokov fungujúca krčma ide chváliť svojím historickým prínosom a do reklamy na billboarde si teatrálne načmára „since 2014“!?
Od 50-tych rokov minulého storočia Indiáni vytrvalo bojovali s existenčnými komplikáciami, prebehlo niekoľko pokusov o vzkriesenie fabriky, ale nepodarilo sa. Nakoniec v roku 2003 úplne zastavili výrobu. Krok potrebný k tomu, aby v roku 2008 opäť ožili, a aby sa začala moderná éra tejto značky, ktorá okrem nových modelov priniesla aj úspech a zaslúžené víťazstvá. V roku 2011 do hry definitívne vstúpila spoločnosť Polaris Industries a Indiánom vdýchla novú dušu. Vraví sa, že legenda ožila a ja v rámci svojich krátkych skúseností smelo potvrdzujem - toto nie je motorka, to je motocykel!
FTR 1200 je tu dnes ako funbike aj na cesty, ktorý reprezentuje úspech v pretekoch American Flat Track, teda niečo, ako naháňačka na šotoline v takmer permanentnom šmyku, u nás známa aj ako plochá dráha. Americká plochá dráha je ešte zábavnejšia, pretože sa nejedná len o jednoduchý ovál, ale aj o regulérnu trať/okruh na nespevnenom povrchu so zákrutami, prevýšeniami, skokmi, atď. Indián vo svojich propozíciach uvádza slovné spojenie „zrodený na blate“, čo v tomto kontexte dáva celkom význam. Nové FTR 1200 sa stalo užívateľsky vhodným variantom pretekárskeho FTR750 a jedna z jeho lepších verzií sa volá priamo FTR 1200 S Race Replica. Milujem marketing!
Model FTR 1200 S (Sport), začína na sume, nezanedbateľných 15.990 EUR s DPH a to tam stopercentne chcete ešte výfuk Akrapovič, nejaké doplnky a riadnu koženú bundu zo sortimentu Indian. S doplnkami, výfukom, poistkami a výnimočným pocitom ste takmer na dvacke. A potom radi prijmete za svoj, známy slogan: „Indian – Two wheeled luxury“. Áno, aj základné FTR (14.690 EUR), ktoré som riadil bolo už na dotyk rozdielne, príjemné, hodnotné, ale mne sa osobne viac pozdáva ono zrodenie na blate viac ako lesklé materiály. Priznávam však, že stačil posed a dotyk vrcholnej verzie (FTR 1200 S Race Replica za 16.590 EUR) vystavenej v showroome na Ivánskej ceste 15 v Bratislave, aby som vedel, že chcem 4,3 palcový, dotykový LCD displej, plne nastaviteľný podvozok, výfuk Akrapovič a jazdné režimy šport, štandard a dážď. Choďte si sadnúť, určite choďte!
Napriek serióznej hmotnosti 221 kilogramov je FTR neobyčajne obratné a také správne ... hulvátske. Rachotivý motor, neviem to opísať inak, znie tak uveriteľne, že ani na chvíľu nepochybujete o stáde 120 koní a sile 115 Nm, posadenej do tak nízkych otáčok, že pokiaľ to s týmto Indiánom naozaj viete, popísať asfalt alebo si kedykoľvek frajersky zapáliť zadnú pneumatiku je ... podľa videí nenáročné. Vodou chladený dvojvalcový V-Twin motor (1203 cm3), jeho chod, vibrácie, zvuk, vo mne evokuje predstavu atleticky nadaného drevorubača, ktorý po šichte v lese hrá šach prekladaný petangom. Precíznosť, sila, štýl, intelekt, zábava. Súbor rôznych druhov vnemov spojený v jeden komplexný a vyvážený celok. Neviem ako to Američania spravili, ale na mňa to zabralo. FTR 1200 považujem aktuálne za top produkt v mojej predstave univerzálneho, každodenného funbike-u s vynikajúcim dizajnom a vyjadrením histórie súčasnosti.
Keď konečne naberiete odvahu a poriadne otočíte pravým zápästím – špeciálna pneumatika Dunlop (vyvinuté priamo pre projekt FTR) vyhryzne pol vozovky a mašina má potrebu vyvolať efekt sonického tresku. Pokiaľ sa riadne nedržíte, zostanete, sediac na zadku, iba pozorovať ako sa váš Indian behom sekundy stratí v prérii. Ten záťah a zrýchlenie sú famózne. Motor má svoje otáčkové maximum niekde pri 8 tisíc, ale už od 4-5 by som to ako amatér nazval – jazdecký terorizmus. Indian sa dá nakloniť, teoreticky, do uhlu 36 stupňov, vtedy predpokladám signalizáciu hlásiča stupačky, ale skúste pozrieť pár videí na youtube, čo sa s týmto strojom dá všetko povyvádzať. Okrem asfaltového hráča, či turistu je to pokojne aj kaskadér.
Napriek tomu, že si myslím, že opisovať motorky z praktického hľadiska je ako obliecť si týždňové ponožky naruby a v rámci rozvoja sebaklamu tvrdiť, že sú čisté, spomeniem pár konkrétnych, kombinovaných matematických plusmínusov. FTR má extra vysoký posed, takže indiáni okolo 170 cm a nižší obúvajte mokasíny s vysokou platformou, aby ste na prvom semafóre nestúpili do prázdna a nevyrobili hanbu na celú rezerváciu. 13 litrová nádrž na palivo je umne ukrytá pod sedadlom a pomáha tak ťažisku pri dynamickej jazde, ale jej naplnenie si vyžaduje trpezlivosť staviteľa lodí vo fľaši. Pokým cez špecificky zahnuté hrdlo nacvrkáte plnú, zoznámite sa aspoň s tuctom ostatných, priebežne sa meniacich tankujúcich. Osobne to vnímam ako príjemný spôsob nevirtuálnej socializácie, ktorá pozor, začína až keď si dáte dole prilbu. Spotrebu mi palubný počítač, ktorého grafika v základnom FTR vyzerá ako mravenisko po explózii – všade samé nožičky, vyhodnotil ako optimálne pre tento objem, výkon aj váhu a konečné číslo 5,8 litra na 100 kilometrov považujem za adekvátne. Základný, nenastaviteľný podvozok je kombináciou drsného asfaltového rebela, ale aj zvedavého turistu milujúceho dobrodružstvo. Berte prosím do úvahy, že som začiatočník a napriek tomu som sa s FTR-kom nebál zísť z cesty na nespevnený povrch a doslova prášiť po poľnej ceste s infantilným úsmevom pod pleksisklom.
Dude je v anglickom slangu švihák, frajer, elegán, ale aj lotor a ničomník. V pravej podstate však kamarát, parťák a to je myslím to, čo túto motorku najviac charakterizuje. Do každého počasia na každý povrch, do divadla aj do lesa s výrazným pocitom výnimočnosti a kusom dohľadateľnej histórie.
Indian FTR 1200 neviem označiť ako transformáciu ozajstného amerického domorodca, teda ľahkonohého stopára, pohybujúceho sa potichu a hladko, ale jedno majú títo dvaja Indiáni (stroj aj človek) spoločné. Žijú život tu a teraz, veci nekomplikujú a vyjadrujú, že skutočný pocit je viac ako kvetnato opísaná teória!
Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner