INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Renault Trafic SpaceClass Energy 145 dCi – Santova daylina

Renault Trafic SpaceClass Energy 145 dCi – Santova daylina

„Vieš mami, aj soby musia chodiť k veterinárovi, keď sú choré a Santa si musí spraviť veľké zásoby potravín, lebo na Severnom póle nie sú žiadne fastfoody, musí zásobovať fabriku na hračky materiálom a potom zaviesť škriatkov domov.

Tak, dievča, tu máš tú svoju emancipáciu. Bolo ti to treba? Bolo! Namiesto malého mestského presúvadla alebo štýlového SUVčka som na jeden testovací týždeň dostala, ako prekvapenie, dodávku.

Nebudem Vám klamať, nebola to láska na prvý pohľad. Moje obavy z veľkosti vozidla (dĺžka 4.999 mm), okorenené nenápadnou sivou farbou Comete (v metalíze bez príplatku), boli dôvody, pre ktoré nepreskočila iskra. Stále si myslím, že dizajn najväčšieho osobného Renaultu neatakuje popredné priečky dokonalej autoestetiky, ale to ani nemusí. Cesty sú už aj tak preplnené egocentrickými autami, ktoré vyprázdňujú peňaženky smotánky. 

V čírej podstate je Renault Trafic SpaceClass auto, ktorého variabilita, funkčnosť a introvertná túžba slúžiť svojim pasažierom vysoko prevyšuje vizuálnu extrovertnosť. Popri jednoduchých a jednoliatych líniách karosérie sa výborne vyníma množstvo moderných chrómových detailov na prednej maske, ktoré z obyčajnej dodávky vykúzlia dobovo vyzerajúce vozidlo a zároveň zjemňujú inak mohutný vzhľad tohto autobusu. Moderným funkčným prvkom sú Full LED svetlomety (LED Pure Vision), ktorých tvar písmena C pomaly prevezme funkciu znaku loga. Svojou veľkosťou a výškou má Trafic superschopnosť vidieť to, čo inak neuvidíme. Zrazu vidíte množstvo zaujatých ľudí za volantom svojich tátošov, ktorí sa oveľa viac ako premávke a okoliu, spoliehajúc sa na rôznych asistentov jazdy, venujú telefónom.  



Po čase som sa na SpaceClass pozerala už z úplne iného uhla pohľadu a zistila som, že to je veľmi inšpiratívne vozidlo a hranice jeho využitia končia až tam, kde končí ľudská fantázia. Ponúka obrovskú variabilitu priestoru a účelov. Pôvodne som mu chcela dať pracovný názov „multikára“, ale bolo by to dehonestujúce, i keď doslovný význam toho slova maximálne vystihuje Trafic SpaceClass. 

Osem plnohodnotných sedadiel s možnosťou uchytenia Isofix je dôvod, prečo si nerobiť vrásky z dennej logistiky veľkého počtu detí (vlastných aj požičaných), môžete sa vykašlať na šedú každodennosť a len tak sa vybrať na výlet (dojazd 80 litrovej nádrže prevyšuje 1000 km), môžete sa stať vodičom sanitky, kuriérom, surfistom, trénerom basketbalového teamu, alebo môžete vlastniť ochotnícke divadlo. 

Ale najkrajší a najúprimnejší pohľad na SpaceClass bol ten detský. Nazvali ho Santova dailyna na 364 dní v roku. „Vieš mami, aj soby musia chodiť k veterinárovi, keď sú choré a Santa si musí spraviť veľké zásoby potravín, lebo na Severnom póle nie sú žiadne fastfoody, musí zásobovať fabriku na hračky materiálom a potom zaviesť škriatkov domov.“ 



Moje deti chápu, že v aute nie je potrebné mať dlhočizný zoznam asistentov jazdy – získali sme predsa vodičák ako doklad, že vieme šoférovať aj bez nich. Úplne stačí kratší zoznam, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca a systém kontroly trakcie. Nepotrebujeme mať ani parfumovaný interiér, ani intímne osvetlenie. Plnohodnotných 8 miest rozdelených do 3 radov sedadiel (2:3:3), kde sa dokáže  „natlačiť“  celá ulica detí poskytuje okrem komfortu aj variabilitu umiestnenia, sklopenia či vďaka koľajniciam aj možnosť dočasného odstránenia sedadiel. 

Posuvné pravostranné otváranie zadných dverí je viac ako praktické. Vnímam ich ako preventívne opatrenie pred nepríjemnosťami na preplnených parkoviskách. Možnosti batožinového priestoru sú aj za predpokladu plne obsadených sedadiel dostatočne veľké. Po vybratí jedného, poprípade oboch zadných radov máte zrazu k dispozícii letisko. Nízka nakladacia plošina bez zbytočných odskokov a s obrovskými zadnými výklopnými dverami je vo svojej nekomplikovanosti maximálne praktická. Dlho som čakala na TOTO vozidlo, vďaka ktorému sme mohli z manželovej „izbičky“ vysťahovať a previezť gauč, aby sa z „pracovne“ mohla stať plnohodnotná detská izba. 



Aj keď bol môj chromozóm X zo začiatku v šoku, keď si uvedomil, že s takýmto autobusom bude musieť manévrovať v preplnenom hlavnom meste, panika rýchlo opadla. Napriek tomu, že v testovanej verzii boli len parkovacie senzory, vďaka nekomplikovaným tvarom sa s vozidlom ľahko parkuje a bez problémov sa dostane aj do podzemnej garáže (výška 1971 mm). 

Sediac za nastaviteľným volantom sa po naštartovaní ozve klokotajúci zvuk dvojlitrového dieslového motora, ktorý namiesto sobov poháňa 145 koní/3500 ot./min a  max. krútiak je 350 Nm pri 1500 ot./min. K spotrebe sa vyjadrujem s veľkou mierou subjektivity – môj týždňový  priemer sa na farebnom displeji infotainmentu zobrazoval ako číslo 8,3 l/100 km. Objektívne informácie k subjektívnej spotrebe sú: vozidlo malo málo najazdených kilometrov, test prebiehal počas kritického týždňa, kedy hlavné mesto a okolie sužovali zimné katastrofy. Avizovaná spotreba výrobcu -  6,9 l/100 km je pre mňa reálne uveriteľná. Diaľničnú 130tku SpaceClass motoricky zvláda s prehľadom, škoda že s rýchlosťou prichádza ruka v ruke menej príjemný hluk z okolia. Pre mňa to znamená, stačí sa ponáhľať aj rýchlosťou 110 km/h. 



V Renaultoch mám rada manuálne prevodovky, jazdí sa s nimi výborne a preto som bola rada, že táto dailyna mala 6 stupňovú manuálnu prevodovku a poriadne veľkú ručnú brzdu (SpaceClass je v ponuke aj s EDC ako 145 alebo 170 HP). Ergonómii v kokpite pomáhajú výškovo nastaviteľné (vyhrievané) sedadlá s polohovateľným opierkam predlaktia. Všetko čo potrebuje vodič mať poruke má v dosiahnuteľnej blízkosti a čo nechce vystavovať na svetlo sveta, môže poschovávať na rôznych miestach, či už po bokoch vo dverách, v prednej časti palubnej dosky alebo do rôznych sieťok. A keby si aj pasažier - neporiadnik neodložil veci do odkladacích priestorov, vďaka extra zatmaveným zadným sklám by zvedavec aj tek veľa toho neuvidel.   

Aj Santovova dailyna kráča s IT dobou a ukrýva dostatočný počet zásuviek a USB portov na nabíjanie rôznych elektrozariadení. Ak by sa chcel Santa vybrať aj mimo Severného pólu, poslúži mu navigácia, ktorá sa zobrazí na farebnom 7 palcovom dotykovom displeji so širokou paspartou ladiacou s veľkosťou interiéru. Keď sme už pri veľkosti interiéru, je logické, že vyhriať/ochladiť veľký priestor je náročnejšie, preto sú v SpaceClass optimalizovane rozmiestnené klimatizačné výduchy, ktoré si dokonca v druhom rade môžu pasažieri regulovať sami. 

Cena multifunkčného vozidla, ktorého možnosti obmedzuje iba ľudská fantázia začína od 31.290,- Eur (podmienky, doplnkovú výbavu a možnosti nájdete TU). 

Hodnotenie z Venuše: Pre mňa bol Renault Trafic SpaceClass príjemným prekvapením, vybočením z mainstreamu a perfektnou životnou skúsenosťou. Ak nie ste puntičkár a nepotrpíte si na dokonalosti, chcete zažiť nenalinajkovanú zábavu, voľnosť a pocit slobody, alebo potrebujete spojiť pracovný a súkromný život, SpaceClass je cesta za cieľom. 

Autor: Amy Zaťková, foto: Roman Zaťko