RoadLife Fiesta ST 2018 #obrubník
Myslím, že už môžeme hovoriť o malej tradícii. V rámci nášho testovacieho programu sa vám snažíme predstaviť zaujímavé novinky aj naživo, nech si ich môžete ohmatať, posadiť sa dovnútra, pozrieť pod kapotu, vypočuť si ako znie výfuková sústava.
Minulý rok to bola Honda Civic Type R, Hyundai i30 N, tento rok sa nám podarilo doniesť ukázať horúcu novinku Renault Megane RS a nedávno to bola novučičká Fiesta ST. Všetky majú jedno spoločné, sú to ostré kompakty. Táto kategória zažíva svoje zlaté časy a máme sa na čo tešiť aj do budúcnosti. Stále znovu sa stretávam s tým, že autá z kategórie označovanej ako "hothatch" sú zaujímavé aj pre tých, ktorí už z tohto druhu jazdenia "vyrástli". V garážach im parkujú bavorácke eMká, niekedy dokonca Poršky. Nakoniec, je to pochopiteľné. Veľa z nás na kompaktoch vyrastalo a bol to pre nás prvý dotyk s výkonnými autami. Vlastníci skutočných športiakov sa práve uškrnuli, ale verím, že chápavo...
Kedysi veľmi dávno, zhodou okolností v roku môjho narodenia, prišiel Volkswagen s alchymistickou formulkou, ktorá, po aplikácii steroidov, funguje dodnes. Malé a ľahké auto a silný motor. Golf GTI bol na svete. Niektorí vravia, že GTI je legendou, etalónom. Je to milé a zhovievavé. Ale už dávno to nie je pravda. Etalónom ostrých hatchbackov posledných rokov bol nepochybne Megane RS, s jeho novou generáciou majú vo svetle nových konkurentov, najmä skalní fanúšikovia, problém. A prečo? Pretože nie je dosť ostrá? Viete prečo nie je? Pretože ich chce Renault predať širšiemu spektru zákazníkov, zarobiť viac peňazí a tie môže natlačiť do Trophy. Oh, prepáčte Trophy je hotové, Renault už usilovne testuje Trophy R. Hyundai? Investoval nemalé peniaze do ľudí a vývoja ostrého eNka a výsledok je nielen výborný, ale auto sa skvele predáva! Vďaka tomu ho dostaneme aj vo verzii Fastback a tým je osud Octavie RS spečatený. Stavíte sa?
Súčasná škála hothatchov začína na aute zvanom Up! GTI, ktoré má tri valce a srandovných 115 koní. Výkonové spektrum nateraz končí niekde pri číslovke 400 pre model Audi RS3. A ani táto hranica nezostane dlho neprekonaná, nielen AMG, ale dokonca aj VW pripravuje bláznovstvá s výkonom cez 420 koní... Ale skutočne potrebujeme v malom aute výkon, ktorým ešte v roku 2000 disponovala 996 Turbo? Nemyslím si to. Takúto silu na bežnej ceste nevyužijete, ak teda aspoň približne chcete dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť alebo ak chcete jazdiť s drobným zvyškom rozumu a citu pre okolitú premávku. A priznajme si to, koľkí z nás pravidelne jazdia na okruh? Česť výnimkám samozrejme (pozdravujem Michala, Ladislava, Miša, Petra a aj ostatných track day junkies).
Veľkým oblúkom sa dostávam k Fieste ST, ktorá vzbudila záujem naozaj početného spektra ľudí. Účasť majiteľov Fordov na našom #obrubníku bola kvázi povinná, ale Fiesta ST má renomé v ďaleko širšom spektre benzínových hláv. Prečo? Pre fantasticky hravý podvozok, výborné riadenie a radenie. Ford Fiesta ST 2018 má napriek, alebo skôr vďaka novému trojvalcovému motoru výborný zvuk, klapkový výfukový systém znie veľmi zvučne, práska, pri ubraní plynu počuť streľbu. Konštrukčnou výhodou novej motorizácie je nižšia hmotnosť na prednej náprave a spontánna odozva na plyn. Veľa diskutujúcich ohŕňa nos nad trojvalcom, ale tí ktorí prišli na naše stretnutie nakoniec zistili, že to také tragické nebude. Ako dlho motor vydrží? My to počas týždňového testu nemáme šancu zistiť. Necháme to teda na Vás, veď Ford poskytuje aj na ST záruku 5 rokov alebo 120 000 km. Verte mi, najneskôr o 4 roky kupujete Focus RS a druhý majiteľ bude mať ešte rok bezstarostný život...
Automobilky budú predstavovať stále nové autá a my sa aj naďalej budeme snažiť stretávať sa s Vami, nech to bude kdekoľvek. Zatiaľ, pripájame aspoň niekoľko fotiek z ostatnej "fiesty" a tešíme sa na ďalší #obrubník!
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
Právne informácie: Súhlas so zverejnením obrazovej podoby poskytli účastníci účasťou na #obrubníku, avšak, ak by napriek tomu niekto nesúhlasil s ďalším zverejnením, má možnosť tento súhlas odvolať kontaktovaním redakcie. Naopak, ak má niekto záujem o (svoje) fotografie, radi ich bezodplatne poskytneme, napíšte nám ;-). Váš RL Team