Dokonalý superšport (Sevilla Speed Days)
„Dokonalosť tkvie v zbavení sa akejkoľvek chyby alebo nedostatku, obsahuje všetko to, čo patrí k podstate nejakej veci, čo leží v idei nejakej veci, čo sa požaduje touto ideou, čo zodpovedá nejakému ideálu, čo má byť (http://sk.wikipedia.org/wiki/Dokonalos%C5%A5)“.
Pohľadom automobilového konštruktéra je dokonalým produkt zodpovedajúci bez obmedzení výsledku, ktorý sa usiloval dosiahnuť. Pre mňa ako každodenného užívateľa je dokonalé také auto, ktoré na jednej strane spĺňa všetky moje požiadavky na úžitkové vlastnosti, ale aj zodpovedá očakávaniam vlastností, ktoré sú zdrojom radosti pri jazdení s ním.
Audi v minulom roku predstavilo inovovanú radu svojho prvého sériovo vyrábaného superšportu R8. Okrem vizuálnych zmien približujúcich aj tento model aktuálnemu diódovému trendu svetelnej techniky bola najväčšou zmenou inštalácia novej prevodovky, sedemstupňového dvojspojkového S tronicu a doplnenie radu kupé o model V10 Plus s výkonom 404 kW (550 k).
Vďaka pozvaniu importéra vozidiel Audi na Slovensku sme mali jedinečnú možnosť spoznať v krásnom počasí španielskeho mesta Sevilla špecifiká celého modelového radu vozidiel Audi R8. Podujatie príznačne nazvané SEVILLA SPEED DAYS už dlho pred odletom vzbudzovalo radostné očakávania tradičnej zábavy milovníkov automobilovej rýchlosti.
V predvečer prvého dňa oficiálneho programu sme prechádzku večernou Sevillou dopĺňali ochutnávkou vín a tapas v miestnych reštauráciách a po návrate nás hotel privítal parkoviskom plným modelov Audi s označením eR a eReS. Ranná káva a dopoludňajšia návšteva Sevillskej katedrály osviežila myseľ a umožnila, s obavami, prejsť dychovou skúškou vykonávanou z Nemecka importovanými hosteskami. Predmetom ich zisťovania samozrejme bola výlučne prítomnosť alkoholu v dychu. Bol som vďačný za zaradenie do červenej skupiny začínajúcej svoj oficiálny program obedom a večer toho dňa som ďalšiu ochutnávku španielskych červených vín v očakávaní skorého ranného jazdenia radšej odložil na neurčito.
Po ľahkom obede sme sadali do pripravených vozidiel Audi R8 Spyder, z opatrnosti na začiatok vybrali model V8, stiahli strechu, osadili deflektor a vyrazili severným smerom. Aj keď nám fúkalo poriadne, strecha zostala dole aj väčšinu času jazdy po diaľnici, vďaka krátkemu zostrihu oboch členov posádky bez zásadného vplyvu na účes.
Skutočnosť, že do áut nás pustili bez akéhokoľvek úvodu vysvetľujúceho funkcie jednotlivých ovládacích prvkov bola nielen prejavom dôvery v zdravý rozum a vyjazdenosť vodičov, ale predovšetkým vyjadrením presvedčenia organizátorov v jedinečné schopnosti auta. Zoznamovanie sa s vozidlom s výkonom cez 400 koní v popoludňajšej sevillskej premávke bolo prekvapivo bezproblémové, vďaka koncernovej DNA som sa za volantom cítil ako doma. Mimoriadne potešil komfort naladenia tlmičov, ostatných podvozkových komponentov a fungovanie prevodovky. Do mesta ideálny automatický režim ponechal dostatok priestoru na sledovanie premávky, pokynov navigácie a smerových ukazovateľov. Očakávali sme, že na ceste nám bude príjemným spoločníkom špeciálne pripravená mapa obsahujúca nielen jednotlivé kontrolné body, ale predovšetkým pozície stacionárnych radarov. Veľa času sledovať ich umiestnenie nám však nezostalo a tak veríme, že nedostaneme oneskorený pozdrav zo Španielska.
Prvým cieľom „scénickej jazdy“ bolo malebné mestečko Zufre vzdialené od Sevilly približne 90 km. Privítalo nás povrchom vozovky v podobe dlaždíc rôznych tvarov a veľkostí. Erosmička však neprotestovala a nesťažovala sa ani na krivolaké úzke uličky privádzajúce nás do etapového cieľa, vidieckeho domu Huerta Santa Zita. Ešte viac ako opäť skvelý catering potešil príjemný relax na terase s výhľadom na bazén a panorámu okolitých vrchov. Za bežných okolností by ma k skorému návratu do Sevilly nepohol ani kôň. Ale keďže tých koní bolo 525, nechal som sa predsa len presvedčiť.
Spiatočná cesta v modeli V10 Spyder na sedadle spolujazdca spočiatku evokovala možnosť užívania si predvečernej siesty. Vodič však mal iný názor a mimoriadne dynamickou jazdou po okresných cestách a za pomoci protiidúcich kamiónov zahnal akékoľvek myšlienky na driemanie. Na jednom z kontrolných bodov som sa opäť dostal za volant. Až kým som prvýkrát nezošliapol plynový pedál na podlahu, žil som v domnienke, že výkon osemvalcového Spydera a jeho vyváženosť plne dostačuje a usvedčuje desaťvalcový model z nadbytočného luxusu. Omyl. Schopnosť modelu V10 priblížiť horizont v okamihu niekoľkých sekúnd a nekompromisný nástup bŕzd umožňujúci spomalenie jazdy z režimu fast forward na bežnú okreskovú rýchlosť bola dokumentovaná spontánnym vyjadrením emócií obsiahnutých aj na našom, našťastie doposiaľ nezverejnenom, videozázname.
Pred vjazdom na diaľnicu smer Sevilla som neochotne prepustil riadenie kolegovi. Na druhej strane som sa tak vyhol pokušeniu preveriť úplné výkonové možnosti silnejšieho motora a zabával som sa komentovaním diania z pozície nehroziacej pokutou za rýchlosť a odobratím rodného listu. Pripojili sme sa do skupiny ďalších eRosmičiek a pochopili, prečo sme za celú prvú etapu nedobehli žiadne iné auto. Jednoducho sa každý držal hlavného motívu celej akcie a pre účely vysporiadania sa s rýchlostnými limitmi sme sa virtuálne preniesli na úsek delimitovanej nemeckej diaľnice. SPEED.
Vďaka semaformi regulovanej sevillskej premávke sa svorka superšportov opäť zoskupila a za precízneho dodržiavania mestského rýchlostného limitu sme sa z pôvodnej desiatej pozície prebojovali na druhé miesto. Do hotela sme sa dostali bez akéhokoľvek zablúdenia a veľmi neradi sme sa s našim desaťvalcom rozlúčili. Večer nás čakalo oficiálne privítanie, ktoré vďaka svižnému tempu nenudilo. Po jeho skončení sme sa peším presunom dostali na miesto konania Gala Eventu. Metropol Parasol je dielom nemeckého architekta Jürgena Mayer-Hermanna a jedinečnosť jeho architektúry poskytovala dôstojnú kulisu spoločenskej časti programu. Vďaka vynikajúcej spoločnosti, chutnému menu, hudobnému vystúpeniu, predstaveniu iluzionistu, karikaturistovi portrétujúceho hostí a celkovej uvoľnenosti atmosféry sa mimoriadne vydaril aj neautomobilový večer. Iluzionista tradičným spôsobom našiel vo svojom balíčku mnou podpísanú kartu. Symbolicky to bola srdcová desiatka. Mám ju odloženú pre radosť.
Druhý deň oficiálneho programu a Audi RS4 Avant nás zaviedli na Circuito Monteblanco. Aj keď ako spôsob dopravy z hotela na okruh sa eRes4ka javila ako ideálny dopravný prostriedok, po skúsenostiach z predchádzajúceho dňa bol prejav skôr vyskúšaného osemvalca len dostatočný. Najviac však zamrzela absencia komfortu na príplatkových 20 palcových kolesách. Nikdy by som nepredpokladal, že to bude možné, ale v mestskej premávke bola eRosmička komfortnejším spoločníkom. Rýchlosť presunu po diaľnici však samozrejme korešpondovala s našim hlavným mottom. SPEED.
Circuito Monteblanco nás privítal jazdnými cvičeniami na modeloch R8 V10 Plus a následným absolvovaním dvoch oddelených modulov závodnej trate, ktorých označenie „Speed“ a „Curves“ jednoznačne predurčovalo techniku jazdy. Ich spojením do Racetrack modulu sme mohli spoznať najdlhšiu konfiguráciu trate a využívať plnú akceleráciu a brzdenie keramickými brzdami nového topmodelu rady. Na trati sa pozitívne prejavilo presné riadenie a koncepcia pohonu všetkých kolies pod plynom umožňujúca pri prejazde zákrutou stabilizáciu vozidla a nekompromisnú akceleráciu od vrcholu zákruty. Quattro však vyžaduje aj prispôsobenie štýlu jazdy, príliš veľká nájazdová rýchlosť sa prejaví počiatočnou nedotáčavosťou. Pri troche šikovnosti môžete prácou s plynom a volantom zmeniť nedotáčavosť na pretáčavý štvorkolkový šmyk. Inými slovami, nedotáčavé auto neexistuje, neochota stočiť predok do zákruty je vždy výsledkom chyby vodiča a optimistickej voľby nájazdovej rýchlosti.
Vyvrcholením programu na okruhu Monteblanco boli jazdy na sedadle spolujazdca v inštruktorských samojsky oranžových kupátkach. Rozdiel oproti nami odjazdeným autám bol zrejmý pri prvom pohľade do interiéru, manuálna prevodovka s otvorenou kulisou. Tento zdanlivý relikt z dôb, kedy sa o využití automatických, automatizovaných, dvojspojkových a iných samoradiacich prevodoviek v superšportoch neuvažovalo, pridal autu ďalší rozmer, ďalší dôvod, prečo zvoliť lacnejšie riešenie a pri objednávaní nevyužiť opciu dvojspojkovej prevodovky. Kovové docvaknutie pri dotyku radiacej páky v krajnej polohe danej rýchlosti a možnosť pokúšať sa o presnú prácu s tromi pedálmi však kedykoľvek vymením za absolútnu rýchlosť. Samozrejme, rýchlosť radenia Stronicu či už smerom nadol alebo nahor umožňuje nám bežným vodičom sústrediť sa na prácu s volantom a zvyšný čas využiť hľadaním ideálnej stopy. Nová prevodovka v športovom režime a pri manuálnom radení navyše umožňuje úplnú kontrolu nad odradením a keď sa zabudnete alebo zareagujete príliš neskoro, budete trápiť motor v obmedzovači. Umožní vám hrať sa so zmenou prevodového stupňa. Po chvíli si zvyknete dávkovať plyn tak, aby podradila len vtedy, keď chcete využiť plný potenciál výkonu alebo ponechala aktuálny rýchlostný stupeň, ak vám postačí postupné plynulé zrýchľovanie.
Audi R8 je pre mňa v ktorejkoľvek konfigurácii dokonalým superšportom. Začína to možnosťou nastavenia ovládacích prvkov, keď optimálnu polohu volantu a sedadla nájdem behom okamihu, pokračuje prirodzenou tuhosťou presného riadenia, vyváženosťou podvozku umožňujúcou okamžité využitie plného výkonu, rýchlym radením novej prevodovky minimalizujúcim negatívne dopady nesprávneho preradenia na stabilitu auta a končiac bezproblémovým pohybom v meste v plnej premávke. Audi R8 jednoducho povzbudzuje každého vodiča k využitiu všetkých v motorovom priestore zapriahnutých koní a aj pri jazdeckej chybe Vás chráni pred jej dôsledkami.
Bez ohľadu na výber motorizácie vždy dostanete motor s atmosférickým plnením poskytujúci okamžité reakcie na pohyb Vašej pravej nohy, plynulý nárast výkonu a fantastickú ovládateľnosť. Zvuková kulisa osemvalca pripomínajúceho brblanie americky svalnatých áut a desaťvalec imitujúci svojou naliehavosťou závodný motor spôsobuje návykovosť. Návykovosť, ktorá Vás neustále núti zrýchľovať a spomaľovať a vychutnávať zmenu intenzity a silu ryku motora. Je úplne jedno, či ide o okreskové rýchlosti alebo plné tempo na závodnom okruhu.
Audi R8 popri všetkej svojej dokonalosti poskytuje aj dramaticky vizuálny prejav svojej osobnosti. Bez ohľadu na to, či je v pohybe alebo staticky prezentuje krásu svojich tvarov. Po chvíli pozorovania oceníte, že základný dizajn definujú púhe tri línie. Stredová zvýrazňuje tvar karosérie plynúci nad prednými a zadnými kolesami. Pridanie ostrosti tvarom videným už na štúdii Avus Quattro je jednoznačným odkazom funkčnosti vychádzajúcej z predvojnových pretekárskych Auto Unionov v prevedení Stromlinienwagen. Pre mnohých iných môže byť Audi R8 len priemerným superšportom bez toho, aby nad svojimi konkurentmi vynikalo špičkovým výkonom, absolútnou rýchlosťou na okruhu alebo nekonečným vzbudzovaním emócií. Každý si však sám pre seba musí zvážiť, či je dôležitejšia dostupnosť výkonov a vyváženosť, alebo uprednostnenie jednej výnimočnej vlastnosti pred druhou. Dokonalosť Audi R8 spočíva vo výnimočnej rovnováhe všetkých vlastností dôležitých pre superšport. Audi R8 je jednoducho GTI medzi superšportmi.
Moje odporúčanie? Audi R8 V10 Spyder s manuálnou prevodovkou, príplatkovými škrupinovými sedadlami a volantom obtiahnutým alcantarou. Pre odporcov vetra vo vlasoch sa jednoznačnou voľbou javí R8 V10 Plus Coupe, avšak v takom prípade odporúčam počkať na labutiu pieseň súčasnej generácie modelu R8, ktorou by mohlo byť vrcholné prevedenie R8 V10 GT s primárnou orientáciou na okruhové jazdenie.
Tento text je nielen spomienkou na výnimočnú automobilovú udalosť, ale aj poďakovaním adresovaným všetkým ľuďom, ktorý nám ho umožnili zažiť.
Autor: Miroslav Vilím