INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes Benz E400 4MATIC – InterCity

Mercedes Benz E400 4MATIC – InterCity

Vianoce 2016 ma obdarili aj pracovne. Presne na sviatky som dostal termín na nový Mercedes Benz triedy E. A možno aj preto, že tento rok som sa na Vianoce tešil akosi viac. Bolo viac času na nákupy, viac na rodinu a dôležité pracovné povinnosti som stihol vybaviť predčasne. V pondelok, necelý týždeň pred Štedrým dňom, ma po prevzatí E-čka už po pár metroch jazdy ovládol veľmi príjemný pocit absolútneho uvoľnenia. Výraz „pokojné sviatky“ nadobudol svoj maximálny rozmer a už v úvode týždňa to vyzeralo, že tento rok bude všetko naozaj ŠťastnE a VEsElE
 
Nedávno vláda opäť spustila IC vlaky a predseda parlamentu Danko vykoktal niečo o tom, že je to vlastenecké a bárs nech je to aj v strate. Občana nič nebolí, pretože nevie, netuší a dotkne sa ho to nepriamo a neskôr. Občan je však rád, že má spojenie z Bratislavy do Košíc za 4 hodiny 42 minút a zaplatí len 15,90 €. Teda okrem občana z Trenčína. Nechcem plytvať riadkami, ale mám jednu neoverenú teóriu. Pokiaľ by bol občan schopný získať informácie okolo IC vlakov, mal správy koľko čo stojí, aké sú náklady a kto všetko sa personálne zaslúžil (za adekvátnu odmenu) o nové spustenie v minulosti zrušených spojov, následne to vydelil počtom cestujúcich v IC vlakoch, možno by získal číslo, náramne sa podobajúce cene základného Mercedesu triedy E – 43 560 € a možno nie. Možno by bolo podstatne vyššie. 

 
Mercedes Benz E Klasse sa pre mňa stal stelesnením špičkovej formy prepravy stredného manažmentu a v súčasnosti ho považujem za najlepší sedan tejto triedy. Paradoxne sa mnohým nepáčil zvonku a ja si postávajúc neďaleko auta a pozorujúc jeho čisté línie kladiem otázku ... preboha prečo? Krásne klenutá línia dlhej kapoty, mäkko prechádzajúcej do zakrivenia čelného okna, kulminujúca v strede strechy a plynule padajúca cez C stĺpik na veko kufra. Ľudia, vy to nevidíte? V prvý moment si ho viete pomýliť s kráľovskou S Klasse. Hlavne z profilu  a zozadu dominuje veľká dávka nenútenej elegancie a patričného šarmu. Grafika zadných LED svetiel je jednoduchá a moderná, ústie výfukov umne vložené pod ozdobnú lištu po oboch stránách nárazníka. Súhlasím, že vizuál É-čka, môže byť pre niekoho príliš neutrálny, pretože sa jeho oko nemá čoho chytiť. Všetko sa však zmení potom, ako človeka skeptického posadíte na miesto spolujazdca. Vyhrejete a vyvetráte mu pozadie, pustíte dobrú muziku pod taktovkou audiosytému Burmester, zapnete 3 zónovú, automatickú klimatizáciu s troma štýlmi klimatizovania a mylné videnie exteriéru sa začne roztápať.

 
Vďaka tým obrovským "monitorom" som sa na začiatku cítil ako SBS-kár za sledovacím pultom. E-čko mi na prvý pohľad spoza volantu vytvorilo kontrast svetov. Nemecká prémiová klasika versus ultramoderná vízia digitálnej budúcnosti. Okrem osvietenia (displejmi) spoznáte aj 3 hlavné vlastnosti. Ticho, Ticho a Ticho. Áno, je až neuveriteľné aký kultúrny prejav má nové E. Poďakujme adaptívnemu podvozku s funkciami ako Vzduchová kontrola pohybov karosérie, Agility Control a Dynamic Select, nehlučnému, benzínovému motoru, ktorý je charakterizovaný emblémom E400 na dverách kufra. Rovnako uhladenej a citlivej automatickej prevodovke 9G-TRONIC a v neposlednom rade výborne odhlučnenému a útulnému interiéru, vyhotovenému z pravej kože a doplnený drevom z jaseňa, či koreňa orecha. Obrovské množstvo interiérových aj exteriérových variácií vašeho budúceho E si môžete stiahnuť priamo zo stránky Mercedes Benz v ich úhľadne spracovanom formáte a počas sviatkov konfigurovať a konfigurovať. 
 
Digitálna palubovka s veľkými plochými displejmi je návyková. Retrofili si môžu objednať aj klasicky spracované budíky rýchlomeru a otáčkomeru, ale myslím si, že nezískajú ten dobrý pocit z investície do nových technológií. Písal som, že veľké displeje boli aj pre mňa na začiatku kontrastom, ale po týždennom jazdení a zhodnotení prehľadu, jednoduchosti a vzhľadu grafiky, by som už iné ako digitálne prevedenie palubovky nechcel. Multifunkčný volant ponúka na každom svojom ramene dotykový joystick pre vstup do menu a ovládanie ľavého aj pravého displeja. Priamo z volantu si môžete meniť štýly zobrazenia informácii a grafiky (odporúčam Progresívny štýl, Športový a Klasický nie sú informačne vyvážené), farbu a intenzitu náladového osvetlenia tiahnucu sa po obvode celého auta v diódových krivkách, meniť hudobné zdroje, ovládať cez bluetooth spárovaný mobilný telefón a mnoho ďalšieho. Inak sledovať navigáciu na tak ohromnej ploche s takým rozlíšením je takmer vizuálnym zážitkom. Stačí si priplatiť 3 300 € za COMAND Online a na displeji s uhlopriečkou 31,2 cm si doprajte prejazd virtuálnym mestom v 3D prevedení.

  
Dovolím si teraz zaradiť citáciu z internetovej stránky Mercedesu. Pretože tieto, niekedy prehnané, marketingové vyjadrenia rád skúmam, spravil som to aj teraz. Musím však uznať, že Mercedes podáva svoje produkty nenútene, iba vysvetľuje, ako dobré to môže byť, pokiaľ budete chcieť.  
 
Do akej miery môže byť automobil súčasnej doby inteligentný? Množstvo snímačov, kamier a asistenčných systémov dokáže zaznamenať komplexné jazdné situácie, vďaka čomu môže podporiť vodiča, čiastočne dokonca aj samostatne zasiahnuť. Citeľne odbremeňujú vodiča, zmierňujú množstvo nebezpečných situácií a niektorým nebezpečným situáciám dokonca predchádzajú úplne. Toto neoceniteľné prispievanie k bezpečnosti je základom koncepcie Mercedes-Benz Intelligent Drive.  
 
Inteligentné, pokrokové jazdenie však znamená a umožňuje oveľa viac: najmä rozsiahlu interakciu a prepojenie človeka, vozidla a životného priestoru. Už dnes môžete zaparkovať a vyparkovať novú Triedu E na diaľku pomocou smartfónu, gestami aj hlasom môžete fascinujúcim a intuitívnym spôsobom ovládať množstvo systémov alebo spoznať úplne nový vizuálny zážitok, ktorý vytvoria inovatívne technológie osvetlenia využívajúce svetelné diódy.“ 
 
Základnou myšlienkou triedy E je bezpečnosť. Je veľmi dobré ako rýchlo  a kam sa technika uberá. Chráni nás, slúži nám. Či už sme leniví, nepozorní alebo iba starostliví a chceme v aute všetky systémy pre ochranu rodiny a blízkych. Čo všetko môžete získať a aké základné fázy bezpečnosti Mercedes v triede E prináša sa dočítate v ich podrobnom materiáli.  
 

3498 cm3, V6, 245 kW (333 k), 480 Nm a benzín sú hodnoty charakterizujúce motor generujúci ...ticho. Jeho základným poslaním spoločne s podvozkom je fantastická čistota pohybu. Žiaden hluk, odnikiaľ, nič, takmer žiaden zvuk, iba ševelenie okolitého sveta za oknami. Aj keď viem, že existujú ekonomickejšie varianty z pohľadu spotreby (celkový priemer E400 bol 11,7 litra ale pri väčšom snažení je možné sa zmestiť pod 10), vždy by som uprednostil veľký benzínový motor pred sporivým naftiakom. V tomto segmente určite. K už váženému autu, akým podľa mňa trieda E je, sa hodí vážený motor s úctivým, ale zároveň autoritatívnym prejavom. Jazdný režim Sport, či Sport+ v ponuke funkcie DYNAMIC SELECT otvoria možnosti aj pre svižne ladenú jazdu a vidlicový 6 valec zanôti akoby vzdialený popevok športovej verzie AMG. Ak ste sám vodičom svojej E triedy, verte mi, bude vás to tešiť a navodzovať stavy upokojujúceho spoločenského zaradenia. 
 
Podvozok je majstrovské dielo a patrí mu moja poklona. Pravdou je, že maximálne si budete užívať hlavne komfort a jeho ultra vysoký štandard. Zvolené elektronické funkcie ovládajú tlmenie tak, aby sa každé koleso nastavilo aktuálnej jazdnej situácii. Systém AGILITY CONTROL funguje napríklad tak, že vyvážený komfort jazdy zabezpečuje tým, že vlastnosti odvaľovania, tlmiaci účinok a stabilizáciu optimalizuje na daný povrch vozovky. Viete si predstaviť ako rýchlo musí riadiaca jednotka vyhodnocovať informácie z jednotlivých senzorov a následne poslať príkazy na vykonanie zmien? Ani to neskúšajte, iba užívajte! 


 
Ten šialený pokoj na palube! Nové E sa snáď ani nevie dostať do stresovej situácie. Pokúsil som sa o to na našej testovacej trati, ktorú v tej dobe poctila regulérna poľadovica, ale E400 v pohonom všetkých kolies 4MATIC sa rozhádzať nedal. Pri plne zapnutom stabilizačnom systéme neexistovala možnosť ako ho, ani na ľade, dostať do šmyku. Rýchla a múdra elektronika nedovolí dostať auto do zraniteľnej polohy a jediné čo ju zaujíma, je udržať sa v priamom smere. Obmedzené ESP dovolí viac stále kontrolovanej zábavy a auto dokáže hodiť zadkom, ale vo výsledku je to stále o chuti rovnať sa za nosom a neprovokovať okolité kandelábre. 
 
Dobré auto. Výborné. V meste sa nestratí, ale ideálne bude na presúvanie sa medzi mestami, pretože to tvorí jeho prirodzený revír. A ja si na záver dávam otázku – nemohla by vláda namiesto vlakov InterCity zabezpečiť pre každých troch cestujúcich jeden Mercedes triedy E s vodičom? Je to ťažký nezmysel, viem, ale ľudia by sa možno viac usmievali.  
 
Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner